De werkelijke voordelen van mediteren

Share on facebook
Share on linkedin
Share on email
Share on twitter
Share on whatsapp
Leestijd
4 minuten

Tegenwoordig ben ik een groot fan van meditatie. Niet alleen vanwege de shitload aan wetenschappelijke onderbouwing voor de positieve effecten ervan: van een verbeterd geheugen tot mentale gezondheid tot positievere relaties. Allemaal mooie voordelen van mediteren natuurlijk. Maar de reden dat ik zo’n fan ben geworden? Ik begrijp nu beter wat mediteren voor de relatie met jezelf kan betekenen.

Vroeger dacht ik namelijk dat mediteren vooral gaat om je hoofd leegmaken. Om in het hier-en-nu te zijn. Om even niet in die eindeloze slinger psychische botsautootjes te zitten, ook wel bekend als ‘gedachten’.

Natuurlijk, meditatie kan zeker helpen je kalmer te voelen. Maar tot rust komen blijkt het halve verhaal te zijn. De voordelen van mediteren strekken namelijk verder dan dat. En toen ik ontdekte welke andere, nog zoetere vruchten je met meditatie kunt plukken, ging ik er totaal anders naar kijken. Bovendien hielp dat inzicht me om het eindelijk wél vol te houden in plaats van na drie fanatieke dagen dat kussen weer in de hoek mikken.

P.s. Meer weten over verleidingen weerstaan en goede gewoonten volhouden? Lees dit artikel!

Voordelen van mediteren: méér dan een rustige geest

Een belangrijk doel van meditatie is om los te komen van oordelen en inzicht te krijgen in hoe je denkt. Door te mediteren train je je aandachtsspier en leer je om vriendelijker tegen jezelf te zijn. Hoe? Bijvoorbeeld door de onvermijdelijke opploppende gedachten te laten voor wat ze zijn en jezelf er niet om af te straffen.

In een notendop gaat dat zo: 

• Je krijgt door dat je bent afgedwaald met je aandacht.
• Je wordt je bewust van de manier waarop je vervolgens reageert op dat afdwalen.
• Je oefent om zonder oordeel jezelf weer met je aandacht terug te brengen naar bijvoorbeeld je adem.

poppetje dat mediteert

Mediteren zonder eisen

Mind you: gedachten verbannen versus vriendelijkheid en bewustzijn trainen is een groot verschil! Bovendien is het goed nieuws:

• Je hoeft niet tot levensveranderende inzichten te komen terwijl je transformeert in een verlichte monnik.

• Je hoeft geen spontane innerlijke rust en volledige zelfacceptatie te ervaren.

• Je hoeft geen kalm, gedachte-vrij brein van jezelf te eisen.

• Je hoeft eigenlijk.. eh: vrij weinig. Je kunt niet ‘fout’ mediteren. 

Het enige wat je hoeft te doen, is je aandacht naar bijvoorbeeld je adem te brengen en als je afdwaalt opnieuw je aandacht daarheen te brengen, zo vriendelijk als je kunt en zonder je rot te voelen over het afdwalen. En zonder je rot te voelen als je je toch rot voelt. En dat opnieuw te proberen. En opnieuw. Dát is de oefening. De kracht. Dát is waar de groei ontstaat.

poppetje heeft idee van goed of fout mediteren

Mediteer om te ontdekken hoe je denkt en te oefenen

Als je mediteert, kom je onvermijdelijk in aanraking met dat irritante stemmetje dat zegt dat je een koekebakker bent. Je kent ‘m wel. Dat onvriendelijke, strenge stemmetje in je hoofd dat je uitscheldt als je iets fout doet. “Sufsnuit, je doet het FOUT!” Waarom vergeet je ook ALTIJD je sleutels?!” “Pff, waarom heb je dat nou weer gezegd?!” Dat stemmetje plopt ook in meditatie op. “HOUD TOCH EENS OP MET DENKEN, JE MAG NIET DENKEN!”

Hoe vaker je mediteert, hoe sneller je doorhebt wanneer gedachten opploppen en hoe beter je je aandacht terug kunt brengen zonder lullig tegen jezelf te doen. Het mooie: je zult merken dat dit ook in het dagelijks leven gebeurt. Je bent je bewuster van je gedachten en gevoelens. Je kunt beter je aandacht richten in plaats van die ongewild bij allerlei negatiefs rondhangt, of juist all over the place is. En je bent liever tegen jezelf en laat die negatieve gedachten vaker links liggen.

Ps. minder stress door een andere mindset? Lees dit artikel!

Mediteren doe je zo (niet)

Tijd om aan de slag te gaan om die voordelen van mediteren te benutten! Maar hoe kun je dat het best doen? Want over hoe je moet mediteren bestaat nogal wat verwarring. Daarom pakken we wat misvattingen bij de heilige hoorns en krijg je gelijk tips over hoe je het dan wél aanpakt.

• Je moet in een onmogelijke houding op een met Tibetaans bergzand gevulde poef zitten. Nee hoor. Een poef met zand is een slecht idee. Kies liever voor Nepalese rijstkorrels. Of ga gewoon op een stoel of kussen zitten. Sterker nog, zelfs tijdens het wandelen of afwassen kun je mediteren. No excuses.

• Je moet een altaar met gouden buddha-beelden en wapperende wierookstokjes in je woonkamer optuigen. Optioneel. Liefst alleen als je buren een slechte neus of een voorliefde voor sterke aroma’s hebben. Enige wat je écht nodig hebt? Je ademhaling en je brein. Er even vanuit gaande dat je die twee meestal bij je hebt, zit je altijd goed.

• Je doet het verkeerd als je gedachten afdwalen. “DENK AAN NIKS.” Eh.. Nee. Gewoon nee. Jezelf dwingen om aan niks te denken is 1) nogal lastig en 2) vrij zinloos. 

Frustratie is de beste oefening

Dit werkt beter: je richt je aandacht op je ademhaling: het geluid, het gevoel in je buik of keel – het maakt eigenlijk niet eens uit hoe of wat. Gewoon met je aandacht naar je adem. Zoals we hebben gezien, is het nu een kwestie van tijd voordat je met je gedachten ergens anders bent. Bij de vraag of je vanavond van wraps of taco’s zal maken bijvoorbeeld. Zodra je dat doorhebt, keer je vriendelijk (lees: zonder gevloek op jezelf) terug naar je adem. 

Nu komt dat magische moment: in het begin word je natuurlijk tóch boos op jezelf en daarna boos omdat je niet boos mocht worden. Dit is naast ontzettend frustrerend natuurlijk nogal komisch als je er van een afstandje naar kijkt. Verbolgen grimassen in een poging tot glimlachen is daarom toegestaan. Bedenk: dít is dus het idee achter meditatie. Hier gebeurt het. Je doet het werk!

Benut de voordelen van mediteren!

Dus, lieve lezer: pak vandaag nog een momentje en ga aan de slag. Focus op je ademhaling en oefen met lief zijn voor jezelf. Wat heb je te verliezen? Oh, en een laatste zetje in de goede richting: kies voor wraps. Taco’s eten zo lastig. Alsjeblieft, weer wat keuzestress bespaard. Kun je die twee minuten mooi gebruiken om te mediteren. Namasté.

P.s. Stappen zetten om lekkerder in je vel te zitten, beter te weten wat je wilt of gewoon het beste uit jezelf te halen? Boek hier een gratis vrijblijvende coach-sessie voor nieuwe inzichten en tools die je verder brengen! 

Wekelijks nieuwe inzichten?

Meld je aan voor de gratis MindMemo en krijg elke week een portie voer in je mailbox voor een betere mindset.

Door je e-mailadres in te vullen schrijf je je in voor de wekelijkse nieuwsbrief en ga je akkoord met onze privacyvoorwaarden. We delen je gegevens niet met derden. Uitschrijven kan altijd. Spam-vrij.