fbpx

Hoe gedachten je leven bepalen: 3 stappen voor verandering

Share on facebook
Share on linkedin
Share on email
Share on twitter
Share on whatsapp
Leestijd
5 minuten

Lees dit artikel...

… als je weleens scheldend in de file staat (of iets in die trant) 

… als je wilt weten hoe je gedachten en je brein bepalen wat je voelt en doet

… als je wilt weten wat je daaraan doet

Van gedoe naar gedachte

Een rottige e-mail die je dag verpest. Een timmerende buurman die je rust verstoort. Een trein die vertraging heeft. Ons leven zit vol met gebeurtenissen die bepalen hoe we ons voelen. Toch?

Ja. Maar om een andere reden dan je misschien denkt. Want die situaties zelf betekenen niets. Dat getimmer is gewoon een sliert decibellen die je oren binnenstroomt. Die vertraagde trein is gewoon een lang, geel voertuig dat op een bepaald tijdstip binnenkomt. En die e-mail die je een rotgevoel geeft? Dat is gewoon een wit laptopscherm met kleine zwarte tekentjes. Meer niet. 

Eigenlijk is niks vervelend. Totdat we het vervelend vinden.

Het is de betekenis die wij zelf geven aan situaties die maakt dat we ons vervelend voelen. Want wat je – bewust of onbewust – dénkt bij een gebeurtenis, bepaalt vaak hoe je je erover voelt. “Wat een aso, die buurman!”, bijvoorbeeld. Of: “Stomme NS, nu kom ik te laat op mijn werk.” Het zijn onze interpretaties die we in ons eigen brein produceren, die ons een rotgevoel geven. Niet die buurman of die trein. Die ‘gebeuren’ gewoon.

Hetzelfde geldt voor die vervelende e-mail. Die is op zich niet vervelend. Sterker nog, als je niet weet dat ie bestaat, voel je helemaal niets (bijvoorbeeld als je je mailbox nog niet hebt gecheckt omdat je eindeloos met de krant bezig bent met al dat irritante getimmer op de achtergrond). Pas als we die mail lezen en er betekenis aan geven, voelen we ons vervelend. Zo dus:

Vervelend gevoel door boze e-mail

Kortom: die e-mail krijgt dus pas een negatieve lading als hij ons brein bereikt. We produceren dan gedachten, rakelen (onbewust) herinneringen op en nog veel meer. Met andere woorden: ons leven zit vol met situaties die bepalen hoe we ons voelen, niet omdat die situaties dat doen maar door wat die situaties in ons hoofd betekenen. Dat maakt het trouwens ook mogelijk dat iets wat helemaal niet echt gebeurt ons toch een vervelend gevoel geeft:

hoe gedachte aan vervelende e-mail een naar gevoel geeft

Een vervelende situatie die eigenlijk alleen maar vervelend is omdat je eraan denkt en je in werkelijkheid gewoon op de bank zit te niksen.

Gedachten, verwachtingen en ander breinspul

Wij hebben namelijk een hele fanfare aan regels, waarden en overtuigingen in ons hoofd. We vinden van alles over van alles en we hebben talloze verwachtingen over onszelf, anderen en het leven (en de NS). Op zich niet zo erg – tenzij niet aan die verwachtingen wordt voldaan. Dan voelen we frustratie, verdriet, spijt of iets anders in de categorie ‘blegh’. 

Bovendien is ons brein zwaar geprogrammeerd, met name hierop: 

– overleven 
– voortplanten
– bij de groep horen
– alles wat daarbij helpt 

Evolutionair gezien is ons brein nogal oud en zijn grote delen ervan nog ingesteld op het leven in de oertijd. Daardoor krijg je bijvoorbeeld zweethandjes als je die boze mail leest terwijl dat eigenlijk nergens voor nodig is. Lichamelijk is er geen gevaar, maar je lichaam denkt van wel. (Meer weten over stress? Lees deze blog.)

En alsof het nog niet genoeg is, is je brein ook geprogrammeerd door dingen die je ooit geleerd of meegemaakt hebt. Je duwt automatisch je OV-pasje tegen het poortje, eet zonder nadenken met bestek in plaats van je handen en zegt vanzelf ‘hoi’ terug als iemand je begroet.

We vergeten soms de invloed van ons brein

Maar al dat breinspul vergeten we vaak, en dus zien we het leven vaak zo:

Vervelende gebeurtenis leidt direct tot vervelend gevoel

Maar eigenlijk is het zo:

Gebeurtenis plus brein leidt tot vervelend gevoel

Misschien klinkt dat gek. Want het lijkt vaak alsof al die vervelende gebeurtenissen direct invloed op ons hebben. Maar nee! Jouw eigen brein heeft er veel meer mee te maken dan je misschien denkt. En dat is goed nieuws. Het betekent namelijk dat je met datzelfde brein en je gedachten je leven veel fijner kunt maken. Gebruik daarvoor deze drie stappen.

Stap 1: volg de stroom gedachten

Gebeurt er iets wat je vervelend vindt? Stap gewoon zoals altijd in je automatische stroom gedachten. “Pff, asociale rotbuurman, hij denkt ook alleen maar aan zichzelf en het is nota bene ZONDAGOCHTEND!” Deze stap is hartstikke makkelijk, want dit doe je meestal vanzelf.

Stap 2: zie je brein voor je

Nu komt de grote truc: stap uít de stroom automatische gedachten en bekijk jezelf van een afstandje. Denk bijvoorbeeld aan je brein. Weet je wel, die glibberige hersenen zoals je ze vroeger op plaatjes tijdens de biologieles zag. Dat primitieve oerbrein dat lichamelijke stress opwekt, waardoor je al tandenknarsend tegen de muur wilt bonken? Zie je het voor je? En zie je al jouw boze gedachten er rond cirkelen? Dit is waar jouw gevoel ontstaat, niet bij de timmerende buurman zelf. Die triggert gewoon van alles in jouw hersenen. Best ontnuchterend, toch?

Stap 3: kies je reactie

Haal diep adem en besluit wat je doet. Laat je het gaan, omdat je er toch geen invloed op hebt? Kies je een andere gedachten, zoals: “Hij is tenminste wel gemotiveerd om zijn huis mooi te maken.” Ga je naar hem toe om te vragen wanneer hij klaar is? Of kies je alsnog voor een vlammend scheldkanon? Ook goed. Je hebt dan tenminste wel geoefend met even afstand nemen en je keuze enigszins bewust gemaakt.

Oefenen met je gedachten

Dat dus! Denk tijdens de eerstvolgende timmersessie van je buurman (of iets anders irritants) terug aan dit verhaal. Zie je brein voor je en gniffel gerust. Humor is ideaal om even afstand te nemen van je gedachten en uit die automatische stroom te stappen.

En zo laat je je gedachten je leven een stuk minder bepalen. Zelfs op zondagochtend.

Vond je deze blog interessant? Deel hem met anderen!

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email
Share on whatsapp

Wekelijks nieuwe inzichten?

Meld je aan voor de gratis MindMemo en krijg elke week een portie voer in je mailbox voor een betere mindset.

Door je e-mailadres in te vullen schrijf je je in voor de wekelijkse nieuwsbrief en ga je akkoord met onze privacyvoorwaarden. We delen je gegevens niet met derden. Uitschrijven kan altijd. Spam-vrij.

Sluit Menu
×
×

Winkelmand

Interessant? Deel!

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on email
E-mail
Share on whatsapp
WhatsApp

Interessant?

Dan wil je de MindMemo niet missen: wekelijks voer voor een betere mindset. Vol tips, strategieën en inzichten om meer uit jezelf en je leven te halen.

”Hier heb je nu écht iets aan in je dagelijks leven.”

”Unieke mix van diepgang en humor.”

”Geweldig geschreven.”

”I just love it.”

Eerdere MindMemo's gingen over:

  • De impact van je brein: beïnvloed je eigen onbewuste voor meer succes
  • Timemanagement: haal meer uit je tijd dankzij je mindset
  • Bewust leven 2.0
  • Zo breng je meer visie in in je leven
  • Stappenplan 'Verwachtingen loslaten'

Door je e-mailadres in te vullen geef je ons toestemming om je nieuwe inzichten en tips te e-mailen en ga je akkoord met onze privacyvoorwaarden. We delen je gegevens niet met derden.