fbpx

In 6 stappen van je belemmerende overtuigingen af

Share on facebook
Share on linkedin
Share on email
Share on twitter
Share on whatsapp
Leestijd
8 minuten

En? Ken jij ze ook?

Stemmetjes die zeggen dat je het niet kunt? Dat iets onbereikbaar voor je is? Dat je het niet waard bent?

Van die nare gevoelens die zomaar oppoppen terwijl je met iets bezig bent of aan iets denkt? Frustratie, onzekerheid of stress?

Maak kennis met belemmerende overtuigingen: het deel van jouw eigen waarheid dat je tegenwerkt. Wat jij gelooft dat waar is over jezelf, anderen en het leven, maar wat je niet helpt.

Deze overtuigingen krioelen onder de oppervlakte en zijn vaak onbewust. Totdat je ze je bewustzijn in sleurt. Het zijn stemmetjes die stil lijken te zijn, terwijl ze stiekem volop beïnvloeden wat je denkt en voelt, en welke keuzes je maakt (lees waarom dat zo is in deze blog over stress en diepere overtuigingen).

Diepgewortelde stemmetjes zoals ‘Ik ben niet goed genoeg’ verklooien onbewust een hoop ellende in ons leven en op deze planeet. Daarom is belemmerende overtuigingen aanpakken een van de beste beslissingen die je ooit kunt maken. Maar hoe knikker je ze nu eigenlijk je systeem uit? En hoe installeer je er helpende overtuigingen voor in de plaats?

belemmerende overtuigingen aanpakken

Belemmerende overtuigingen aanpakken: BARIAH

Stap 1 Bewust: weet wat er gebeurt

Wat je niet herkent, kun je ook niet effectief aanpakken.

Voelen is een goede manier om te signaleren dat er onbewust een belemmerende overtuiging aan je mentale lurven trekt. Frustratie. Angst. Onzekerheid. Woede. Overweldiging. Verdriet. We noemen ze vaak ‘negatieve’ emoties, maar daar doen we ze mee tekort. Het zijn meestal namelijk gewoon signalen: je brein wil dat je in actie komt om iets te veranderen. Dat doet het vaak door je stresscentrum te activeren. Het is net als met honger. Je krijgt trek omdat je brein opmerkt dat je bloedsuikerspiegel onder een bepaald punt is gedaald. Daarop geeft het jou een seintje: joehoe, er staat taart in de koelkast.. TAART..

Emoties zeggen gewoon: aandacht, er is iets aan de hand en ik wil dat je het oplost. Geef ze dus aandacht. Word je bewust van het gevoel en alle gedachten die ermee samengaan.

Stap 2 Adem: 6 keer rustig ademen

Haal even rustig adem. Ja, die irritante juffrouw in groep 6 zei dat vroeger ook, maar ze had gelijk – en er zit wetenschap achter. Die ‘negatieve’ emotie – waarvan je je bij stap 1 bewust bent geworden – betekent dat bepaalde hersengebieden zijn geactiveerd, zoals dus dat spannende stresscentrum. Deze geactiveerde hersengebieden bij emoties zoals stress en angst, zijn evolutionair de oudste en meest primitieve gebieden. Zie het als je beveiligers. Hun taken zijn bijvoorbeeld:

  • Regelen dat je hard wegrent als er een leeuw voor je neus springt 
  • Zorgen dat je met je ogen knippert als de juf uit groep 6 in je gezicht gilt dat je tot 10 moet tellen
  • Jou aansporen om naar de koelkast te hobbelen (vooral als daar taart in staat)

Oké, een belemmerende overtuiging kan dus je stresscentrum activeren. En die zes langzame ademhalingen helpen je brein om dat centrum weer te deactiveren. Waarom zes? Dat stelt onderzoeker John Assaraf als perfect aantal om de aanvoer van bloed en zuurstof naar je denk- en oplossystemen goed aan te zwengelen. Daardoor word je rustiger en kun beter nadenken. En dat is nodig voor stap 3.

Stap 3 Reflecteer en kom met een oplossing

Grapje. Er is helemaal geen oplossing. Je bent gedoemd.

Nee hoor. Stel jezelf gewoon deze twee vragen:

1) Is het waar?
2) Helpt het me?

Stel dat je een golf van onzekerheid voelt omdat de buurvrouw geen hallo terugzei. Bedenk dan: is het waar wat ik nu denk of voel? Als de buurvrouw geen hallo terugzegt, ben ik dan stom? Als de buurvrouw geen hallo terugzegt, is ze dan echt een enorme aso?

Of kan het zijn dat ze je niet gehoord heeft? Of dat ze gewoon extreem chagrijnig is omdat ze net heeft ontdekt dat ze ongesteld is geworden en haar lievelingsbroek naar de Filistijnen is? Vrouwelijke lezers: hoe sociaal ben jij als dat net is gebeurd? Mannelijke lezers: hopelijk heb je dit zelf nog nooit meegemaakt. Anders moet je misschien even naar de dokter.

Nadat je hebt besloten dat je overtuiging behoorlijk grote onzin was, vraag je je af of het je helpt. Aangezien we het over belemmerende overtuigingen hebben, is het antwoord altijd: NEE. Ze helpen jou niet, de mensen om je heen niet, niemand niet.

Hier heb je een speciaal stappenplan voor op momenten dat je een belemmerende overtuiging signaleert en weer tot zinnen bent gekomen door wat rustige ademhalingen.

stappenplan belemmerende overtuigingen

Ps: laat je niet misleiden door die knullige tekeningen waar ik je altijd mee om de oren gooi. Want denk je nu: ah leuk zeg, daar hebben pubers vast heel veel aan? Dan heb ik deze vraag voor je: doe je dit zelf daadwerkelijk? Ben jij zelf echt zo bewust bezig met hoe je denkt en of het je verder brengt of niet? Wijsheid is niet: weten hoe iets werkt. Wijsheid is: toepassen wat je weet dat werkt.

Stap 4 Intentie: welke bedoeling had ik ook alweer?

Vaak plopt een belemmerende overtuiging op terwijl je iets doet om een doel te bereiken. Stel dat je wilt afvallen, maar die taart in de koelkast roept je. Je twijfelt en denkt: dat afvallen lukt mij toch niet. Ga terug naar je intentie. Wat was je motivatie om te willen afvallen?


Anders soort doel: stel dat je bezig bent om meer zelfvertrouwen te kweken. Dat doe je door elke dag iets kleins buiten je comfort zone te doen. So far, so good. Totdat je op de verjaardag van tante Betsy vol goede moed probeert aan te haken bij een groepje vrolijk kletsende mensen, maar je wordt keihard genegeerd. Zie je wel, ik ben niet goed genoeg, snerpt het stemmetje. Je herkent het stemmetje voor het lelijke gedrocht dat het is, haalt even diep adem, besluit dat zowel onwaar als niet-helpend is en prent jezelf in je hoofd: ik deed dit omdat ik wil afrekenen met die belachelijke onzekerheid. Ik sta hier omdat ik wil oefenen met het zijn van een nieuwe versie van mezelf. Ik stá hier tenminste terwijl ik ook thuis op de bank de herhaling van Say yes to the dress had kunnen liggen kijken.

Teruggaan naar je intentie helpt vaak om belemmerende overtuigingen van hun podium te duwen en je niet door ze te laten tegenhouden. Want dat podium is wel het laatste wat ze verdienen.

Stap 5 Actie: vertel jezelf iets anders

Vertel jezelf een ander verhaal. Denk je vaak: oh, ze zullen me we stom vinden? Voel de onzekerheid, haal even adem, bedenk dat het zeker 80%> waarschijnlijk niet waar is. En al zou het waar zijn, dan helpt die overtuiging je 100% niet.

En, nu komt het mooiste deel, denk dan: ik ben het waard om leuk gevonden te worden. Dat voelt eerst natuurlijk heel vreemd, want je brein is dat niet gewend. En wat je brein niet kent? Dat vertrouwt het niet. Maar denk het tóch, en lees in de volgende stap waarom.

Stap 6 Herhaal. HERHAAL!

Herhaal. HERHAAL. Ons brein is geprogrammeerd op herhaling. Doe of denk iets heel vaak en je brein maakt nieuwe ‘paadjes’ voor die gedachten of dat gedrag. Daarom worden gewoonten na een tijdje ook gewoonten: er worden nieuwe paadjes gelegd. Hetzelfde geldt voor overtuigingen. Heb je heel vaak het gevoel gehad dat je niet goed genoeg bent? Dan zit dat gevoel diep in je systeem. Jarenlang het stemmetje ‘ik kan het toch niet’ gehad’? Dan krijg je dat stemmetje niet 1-2-3 weg. Maar herhaling werkt gelukkig niet alleen tegen je. Andersom werkt het net zo. Vertel je jezelf vanaf nu steeds opnieuw dat je wél goed genoeg bent? Of dat je het wél kunt? Dan ga je daar op den duur steeds meer in geloven. Herhaal iets vaak genoeg en het wordt je nieuwe waarheid.

Even realistisch: als je 109836 keer hebt gedacht dat je niet slim bent, dan geloof je het de 109837e keer echt niet gelijk als je jezelf de gedachte voorschotelt dat je slim bent. En de 109838e keer ook niet. Maar bij de 109839e keer? Nope. Dan geloof je het zéker nog niet. Pas bij de 109840e keer gaat je brein nieuwe paadjes maken. Grapje. Dat gebeurt pas bij de 11938e keer (of bij de 12384e keer als je echt zo dom bent als je zelf gelooft). 

Ga aan de slag en onderzoek je overtuigingen!

Recap: iedereen is in staat om meer helpende overtuigingen te ontwikkelen. Als je er daadwerkelijk mee aan de slag gaat. Begin klein: maak een lijstje met overtuigingen waarvan je denkt dat ze je belemmeren. Kleine of grote overtuigingen: het maakt niet uit. Maar begin gewoon. Begin met écht kijken. Want weet je wat een hoop meer tijd en energie kost dan dat? Jezelf nog jarenlang laten tegenhouden door nare stemmetjes.

Door jezelf dus eigenlijk.

belemmerende overtuigingen aanpakken

Oh , en wil je een ezelsbruggetje voor op de momenten dat je iets vervelends voelt? Zing een (B)ARIA(H). Bewustwording, Ademhaling, Reflectie. Intentie, Actie. En Herhaal zo vaak als nodig.

Officieel het slechtste ezelsbruggetje van vandaag. Maar wedden dat ie je helpt?

Daarvan ben ík dan weer overtuigd.

Deze blog is losjes geïnspireerd op het werk van John Assaraf, Byron Katie & Marissa Peer.

-Online cursus-

online cursus mindset voor een leven met intentie

Aan de slag met beter denken, voelen en doen?

Een betere versie van jezelf worden begint bij hoe je denkt. Je mindset is daarom de sleutel voor een gelukkiger, gezonder en betekenisvoller leven. 

Minder leven op de automatische piloot en meer met richting. Minder negatieve patronen en meer helpende overtuigingen en gewoonten. Minder leven naar de verwachtingen van anderen en meer ontdekken waar je voor staat en waar je voor gaat – en dat ook echt realiseren.

Wil jij hier doelgericht mee aan de slag op een manier die naast leerzaam zowaar léuk is? Dan is de online cursus Mindset voor een Leven met Intentie zeker iets voor jou.

Wekelijks nieuwe inzichten?

Meld je aan voor de gratis MindMemo en krijg elke week een portie voer in je mailbox voor een betere mindset.

Door je e-mailadres in te vullen schrijf je je in voor de wekelijkse nieuwsbrief en ga je akkoord met onze privacyvoorwaarden. We delen je gegevens niet met derden. Uitschrijven kan altijd. Spam-vrij.

Sluit Menu
×
×

Winkelmand

Interessant? Deel!

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on email
E-mail
Share on whatsapp
WhatsApp

Interessant?

Dan wil je de MindMemo niet missen: wekelijks voer voor een betere mindset. Vol tips, strategieën en inzichten om meer uit jezelf en je leven te halen.

”Hier heb je nu écht iets aan in je dagelijks leven.”

”Unieke mix van diepgang en humor.”

”Geweldig geschreven.”

”I just love it.”

Eerdere MindMemo's gingen over:

  • De impact van je brein: beïnvloed je eigen onbewuste voor meer succes
  • Timemanagement: haal meer uit je tijd dankzij je mindset
  • Bewust leven 2.0
  • Zo breng je meer visie in in je leven
  • Stappenplan 'Verwachtingen loslaten'

Door je e-mailadres in te vullen geef je ons toestemming om je nieuwe inzichten en tips te e-mailen en ga je akkoord met onze privacyvoorwaarden. We delen je gegevens niet met derden.