In 6 stappen van je belemmerende overtuigingen af

Share on facebook
Share on linkedin
Share on email
Share on twitter
Share on whatsapp

Een stemmetje dat zegt dat je het niet kunt. De gedachte dat de wereld onaardig voor je is. Het idee dat je het niet waard bent of dat alles perfect moet. Belemmerende overtuigingen: iedereen heeft ze wel. Ze vormen het deel van jouw ‘waarheid’ – wat jij gelooft over jezelf, anderen en het leven – dat je niet helpt. Deze diepgewortelde ideeën creëren een hoop ellende in je leven en op deze planeet. Daarom is het belemmerende overtuigingen aanpakken ervan een van de beste beslissingen die je kunt maken. Ik zie bij mijn coachcliënten hoeveel leuker en makkelijker het leven dan wordt, maar als voormalig eigenaar van een oerwoud aan belemmerende overtuigingen spreek ik ook uit eigen ervaring.

Maar: hoe knikker je ze je systeem uit – en hengel je helpende overtuigingen naar binnen?! In deze blog geef ik je zes stappen naar bevrijding! (Oké, je bent misschien direct niet helemáál bevrijd, maar een goed begin is het halve werk. Is mijn overtuiging dan weer.)

belemmerende overtuigingen aanpakken

Belemmerende overtuigingen: hindernissen in jezelf

Even opfrissen: waar hebben we het over? De belangrijkste kenmerken van belemmerende overtuigingen spreken voor zich: 1) ze belemmeren je om het beste uit je leven te halen of jezelf persoonlijk of professioneel te ontwikkelen, en 2) je bent ervan overtuigd dat ze waar zijn.
 
Het zijn dus geen feiten, maar meningen die vaak vóelen als feiten. Ze gaan bijvoorbeeld over wie je denkt te zijn (slim en creatief – of dom en saai). Over hoe je denkt hoe dingen werken (het leven is een speeltuin – of een beproeving). Over hoe je naar anderen kijkt (te vertrouwen totdat het tegendeel bewezen is – of te wantrouwen totdat het tegendeel bewezen is). Of over hoe je denkt dat je je moet gedragen, zoals: “Als ik presteer, krijg ik waardering.”
 
Je overtuigingen – zowel helpend als belemmerend – zijn veelal onbewust, maar hebben veel invloed op wat je denkt, voelt en doet (lees waarom dat zo is in deze blog over stress en diepere overtuigingen). Belemmerende overtuigingen aanpakken is dus belangrijk! Stel het niet uit – je doet jezelf dan tekort. Dus, aan de slag? Op naar de zes stappen.
belemmerende overtuigingen aanpakken

Belemmerende overtuigingen aanpakken: BARIAH

Stap 1. B(ewust): weet wat er gebeurt

Om belemmerende overtuigingen aan te pakken, moet je ze eerst herkennen. Let dus goed op ‘stemmetjes’ die je gedurende de dag hoort. Wat vertel je jezelf? Hoe ga je met jezelf om? “Had je dat niet beter kunnen doen?!” “Ik heb altijd te weinig tijd!” 
 
Je ontrafelt overtuigingen niet alleen via de woorden die je gebruikt; soms merk je ze vooral aan emoties. Frustratie. Angst. Onzekerheid. Overweldiging. Teleurstelling. Welke onderliggende aannames zouden onder je emoties kunnen liggen? Misschien voel je je gefrustreerd omdat je gelooft dat jij verantwoordelijk bent voor andermans geluk. Of je ervaart moedeloosheid omdat je gelooft dat je van een dubbeltje nooit een kwartje zal worden. Gebruik emoties als richtingwijzer om belemmerende overtuigingen te ontdekken.
 
Bedenk bij iedere ontmaskerde overtuiging: welk alternatief zou me wél helpen? Word je bewust van de helpende overtuigingen die je wél zou willen geloven. Zoals: “Fouten maken betekent leren en groeien.” “Ik waardeer mezelf ongeacht mijn prestaties.” Of: “Het leven zit vol kansen!” Kies een overtuiging die enigszins realistisch is. “Ik ben de allerbeste hardloper ter wereld” voelt waarschijnlijk te nep; kies liever iets als: “Met iedere stap word ik sterker en sneller!”.
 
Kortom, let goed op je innerlijke dialoog, emoties en bijbehorende gedachten. Je zult steeds meer belemmerende overtuigingen ontdekken. Houd bijvoorbeeld een week een dagboek bij en schrijf ‘s avonds op welke overtuigingen zijn langsgekomen. Momenten om extra op te letten zijn: een plotse tegenvaller, een lastig verzoek, een gemaakte fout, niet behaald doel, etc. Meer bewustzijn helpt je in the heat of the moment sneller op te merken dat een belemmerende overtuiging de boel overneemt. Tijd voor stap 2!

Stap 2. A(dem): haal 6 keer rustig adem

Merk je dat een belemmerende overtuiging opspeelt? Of voel je een emotie waarvan je bij stap 1 hebt vastgesteld dat samenhangt met zo’n overtuiging? Haal even rustig adem. Ja, die irritante juffrouw in groep 6 zei dat ook, maar ze had gelijk – en er zit wetenschap achter.
 
Een belemmerende overtuiging kan namelijk stressgebieden in je brein activeren (“Help, ik heb een fout gemaakt en dat is slecht!” “Ik moet straks een presentatie geven maar ik ben iemand die dat helemaal niet kan!”). Zes langzame ademhalingen helpen om je stresscentrum weer te deactiveren. Waarom zes? Volgens onderzoeker John Assaraf is dat aantal perfect om de aanvoer van bloed en zuurstof naar je denk- en oplossystemen goed aan te zwengelen. Je wordt rustiger en kunt beter nadenken. Hard nodig voor stap 3.

Stap 3. R(eflecteer): onderzoek je overtuiging

Auteur Byron Katie gebruikt de volgende vragen om met gedachten om te gaan:

1) Is het waar?

2) Helpt het me?

Stel: je voelt onzekerheid voelt na een sollicitatiegesprek. Je merkt de gedachte: ze vinden me vast onvoldoende bij deze functie passen. Weet je zéker dat dat zo is? Meestal is het antwoord: nee. Je weet namelijk vrij weinig zeker over wat anderen vinden of wat de toekomst zal brengen. En 99% van wat je vaststelt over jezelf of de wereld is een mening – geen feit.
 
Vervolgens vraag je je af of het je helpt. Aangezien we het over belemmerende overtuigingen hebben, is het antwoord altijd: NEE. Ze helpen jou niet, de mensen om je heen niet, niemand niet. Door naar stap 4!
stappenplan belemmerende overtuigingen

Stap 4. I(ntentie): welke bedoeling had ik ook alweer?

Je merkt dat een belemmerende overtuiging opspeelt en hebt met rustig ademen ruimte gemaakt om daar iets aan te doen. Keer nu terug naar je intentie. Je wilt van die stomme overtuiging af, en een helpende installeren! Naar je intentie terugkeren is belangrijk omdat het op zo’n moment gemakkelijker is om de oude bekende weg te kiezen. Het voelt dan, hoe vreemd ook, fijn om zoals altijd jezelf te bekritiseren of anderen de schuld te geven. Maar je wil de nieuwe, helpende weg inslaan!

Wil je gezonder worden maar denk je: lukt mij toch nooit? Wil je beter voor jezelf opkomen, maar denk je toch weer: ach, als de ander maar blij is? Belemmerende overtuigingen! Onthoud je intentie. Je wilt écht in jezelf gaan geloven om een gezonder lichaam te creëren of je grenzen beter te bewaken, weet je nog?! Tijd voor stap 5.

Stap 5. A(ctie): vertel jezelf een ander verhaal

Oefen met de helpende overtuiging die je hebt bedacht in stap 1. Een ‘misser’ in je vergadering gemaakt? Merk de onzekerheid en gedachte ‘ze zullen me wel oerdom vinden’ op (stap 1), haal adem (stap 2), bedenk dat het waarschijnlijk niet waar is en al was het waar, die overtuiging helpt je niet (stap 3), keer terug naar je intentie om iets te doen aan je zelfvertrouwen (stap 4). Vertel jezelf vervolgens iets als: ik ben het waard om leuk gevonden te worden. Of: wat mensen ook van mij vinden, ik vind mezelf goed zoals ik ben! Probeer het gevoel te ervaren dat je zou hebben als je hier 100% in zou geloven.
 
Dat voelt eerst natuurlijk vreemd, want je brein is dat niet gewend. Maar nodig deze nieuwe gedachte tóch uit in je brein, met het bijbehorende positieve gevoel in je lijf. Lees hieronder waarom.

Stap 6. H(erhaal). H(erhaal).

Herhaal stap 1-5. Ons brein is geprogrammeerd op herhaling. Doe, voel of denk iets heel vaak en je brein maakt ‘paadjes’ voor die handelingen, gevoelens of gedachten. Zo ontstaan gewoonten: er worden nieuwe paadjes gelegd. 
 
Hetzelfde geldt voor overtuigingen. Heel vaak het gevoel gehad dat je niet goed genoeg bent? Dan zit dat idee diep in je systeem. Jarenlang het stemmetje ‘Ik kan het toch niet’ gehad’? Dan krijg je dat niet 1-2-3 weg. Maar herhaling werkt andersom gelukkig ook. Vertel je jezelf vanaf nu steeds opnieuw dat je wél goed genoeg bent? Dat je het wél kunt? Dat anderen in beginsel goed zijn of dat jouw leven best wel mooi is? Dan ga je daar steeds meer in geloven. Herhaal een nieuwe gedachte én bijbehorend gevoel vaak genoeg, en het wordt je nieuwe waarheid.

Belemmerende overtuigingen aanpakken: aan de slag!

Dat waren de zes stappen. Bedenk: iedereen kan belemmerende overtuigingen aanpakken en meer helpende gedachtensystemen ontwikkelen! Als je maar aan de slag gaat en volhoudt. Begin klein: maak een lijstje met kleine of grote overtuigingen die je belemmeren. Begin met écht kijken. Want weet je wat pas veel tijd en energie kost? Jezelf jarenlang tegenhouden met nare stemmetjes en achterhaalde plaatjes van de werkelijkheid.
 
Onthoud dus: BARIAH. Bewustwording, Ademhaling, Reflectie, Intentie, Actie, Herhaal. Niet het elegantste ezelsbruggetje ooit, dat is een feit! (Of eh..?). Maar wedden dat ie je kan helpen? Daar ben ík dan weer van overtuigd!

Wil je ontdekken welke overtuigingen jou belemmeren en ze veranderen? Nieuwe inspiratie en handvatten om meer uit jezelf te halen? Ontdek coaching voor inzichten en stappen die je écht verder brengen en je meer rust in jezelf opleveren!

Voer voor je mindset?

Wil jij elke week een goed idee en een portie inspiratie voor jouw persoonlijke groei? Meld je dan aan voor de MindMemo.