fbpx

Mijn verhaal en de depressie

Share on facebook
Share on linkedin
Share on email
Share on twitter
Share on whatsapp
Leestijd
5 minuten

Poets jij elke dag je tanden?

Mooi. Een goed gebit is het halve werk. Ofzoiets.

Maar over je gebit wilde ik het niet hebben vandaag. Ik weet namelijk vrij weinig van tanden af, dus dat zou een ontzettend slecht artikel worden.

Waar ik het wél over wil hebben? Mental Health Day. Want dat was het onlangs. Een mooi moment om stil te staan bij onze interessante koppies. Wat betekent dat eigenlijk, mentaal gezond zijn? En wat is er voor nodig om dat te blijven?

Dit artikel is persoonlijker dan normaal. Het onderwerp staat namelijk dichtbij me. Ik deel een stukje van mijn verhaal met je en je krijgt een belangrijke mental health-oefening die je kunt doen. Zie het als tandenpoetsen voor je geest. Een gezond hoofd is namelijk veel meer dan het halve werk. Het is onzettend belangrijk. En dat weet ik uit ervaring.

De explosie in mijn hoofd

Precies drie jaar geleden belandde ik op de spoedafdeling van GGZ-instelling Altrecht. Verdoofd en verlamd door de zware depressie die na een tijd van sluimeren en broeien binnen no-time als een explosie in mij was ontploft. Mijn dagen vulden zich met intense somberheid en overweldigende pijn in mijn hoofd. Pijn die alles overstemde. Pijn die het leven uit me wegzoog. Pijn zoals ik nooit eerder had gevoeld.

Uiteindelijk waren het pillen die me uit dat acute, diepe dal trokken. Maar in de jaren erna was het mijn totale verandering in hoe ik leef die me heeft gebracht waar ik vandaag sta. Want na die explosie en een jaar puin ruimen begreep ik één ding heel goed: als ik niets verander, overleef ik het de volgende keer niet. Mijn brein had een enorme klap gehad, bovenop ruim twintig jaar aan diepgewortelde belemmerende overtuigingen, niet-helpende gewoonten en allerlei geconditioneerde hersenpaadjes. Ik wilde absoluut niet nog eens wilde ervaren wat ik had ervaren. Daarom begon ik mijn zoektocht naar een gezond hoofd. Met elk nieuw inzicht verbeterde ik een klein beetje mijn manier van denken, kiezen en leven. En zo veranderde langzaam ook hoe ik me voelde.

Beweging. Voeding. Slaap. Relaties. Zelfbeeld. Licht. Energie. Zingeving. Dagstructuur. Zelfreflectie. Ontspanning. Uitdaging. Leren. Natuur. Verbinding. Omgeving. En. Nog. Veel. Meer.

Investeer je in de kwaliteit van leven op al die vlakken? Dan investeer je in een gezond hoofd.

Het Proces

En investeren in al die vlakken was wat ik deed. Ik veranderde hoe ik omging met anderen. Zocht positievere relaties op. Ging meer de natuur in. Staarde minder naar schermpjes en begon meer nieuwe dingen te leren. Ik maakte er een gewoonte van om dagelijks te reflecteren op hoe ik dacht, voelde en deed. Wat voor gedachten ik had en waarom. Welke emoties ik vaak voelde en waarom. Welke keuzes ik maakte en waarom. En ik onderzocht welke overtuigingen ik eigenlijk had, over mezelf, anderen en het leven.

Ik begon echt naar binnen te kijken. Oefende met het doorbreken van talloze patronen – op alle levensgebieden – die me eigenlijk niet hielpen een gezond hoofd te krijgen. Hoe moeilijk dat ook was en soms nog steeds is: het is de meest waardevolle reis die ik ooit heb gemaakt. Want stapje voor stapje voelde ik mijn mentale veerkracht groter worden. Ik werd veerkrachtiger dan ooit.

Wat we vaak missen

Tijdens die zoektocht werd me steeds duidelijker dat mentale gezondheid over veel meer dan je hoofd gaat. Het gaat over je hele leven. Allesch. Vaak zien we mentale gezondheid – en problemen daarmee – als iets wat alleen maar in het brein zit. En wat dus ook alleen maar op te lossen is door iets in dat brein te veranderen. Maar een gezond hoofd gaat over zoveel meer.

mentale gezondheid is holistisch

Mentale gezondheid is key

Mijn ervaringen met een ziek hoofd leerden mij: een gezond hoofd is iets om te koesteren en om elke dag aandacht aan te besteden. Niet iets om voor lief te nemen. Niet iets om te verwaarlozen. Niet iets om links te laten liggen totdat het een keer misgaat.

Zie je mentale gezondheid als een auto: het beste moment om de olie bij te vullen en de ruitenwissers te checken is als het goed gaat. Je wilt checken of alles nog werkt terwijl je auto lekker op de oprit staat, het droog is en je af en toe lekker kunt gluren naar je zonnende buren. Niet als je met 130 km op de snelweg rijdt terwijl je vier rode lampjes ziet branden en rook ziet opstijgen vanuit de motorkap. Terwijl het regent. Hard regent.

Ik weet hoe een ziek hoofd voelt. En daarom weet ik ook dat een gezond hoofd het belangrijkste is wat ik heb. Het is de basis voor een gelukkig leven. Maar het is geen recht. Het is een olietank die je moet vullen voordat je 130 km per uur gaat terwijl de mentale pleuris uitbreekt.

Oefening: (not) to do list voor je hoofd

Alle verandering begint bij jezelf. Be the change. Daarom wil ik je vragen om een blaadje te pakken en in het midden een verticale streep te zetten. Links bovenaan schrijf je: goed voor mijn hoofd. Rechts schrijf je: niet goed voor mijn hoofd. Schrijf nu alles op waar je leven uit bestaat. Activiteiten. Gewoonten. Spullen. Mensen. Patronen. Huisdieren. Abonnementen.

Alles wat goed is voor je mentale gezondheid, gaat links. De rest rechts.

Is het links volle bak? Goed bezig. Bedenk nog een paar zaken die je er kunt toevoegen. En kijk wat je rechts minder kan doen.

Maar heb je vooral de rechterkolom volgeschreven? Dan is het tijd voor bezinning, en … verandering! Daarmee bedoel ik niet: boos worden op jezelf. Daar heeft niemand iets aan. Met verandering bedoel ik: ervoor zorgen dat deze kolom korter wordt. Minder dingen doen die niet goed voor je hoofd zijn. En meer dingen doen die dat wel zijn. Echt. Alsjeblieft. Doe. Het.

Bedankt voor het lezen van mijn verhaal. Wil je tips om de linkerkolom langer te maken en elke dag te investeren in een gezond hoofd? Meld je dan aan voor de MindMemo. En tot die tijd: onderzoek hoe je iedere dag kunt investeren in een gezond hoofd.

Want je poetst ook elke dag voor een gezond gebit. Toch? 

Je hoofd is het minstens net zo waard om elke dag aan te werken. Meer dan waard.

Wekelijks nieuwe inzichten?

Meld je aan voor de gratis MindMemo en krijg elke week een portie voer in je mailbox voor een betere mindset.

Door je e-mailadres in te vullen schrijf je je in voor de wekelijkse nieuwsbrief en ga je akkoord met onze privacyvoorwaarden. We delen je gegevens niet met derden. Uitschrijven kan altijd. Spam-vrij.

Sluit Menu
×
×

Winkelmand

Interessant? Deel!

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on email
E-mail
Share on whatsapp
WhatsApp

Interessant?

Dan wil je de MindMemo niet missen: wekelijks voer voor een betere mindset. Vol tips, strategieën en inzichten om meer uit jezelf en je leven te halen.

”Hier heb je nu écht iets aan in je dagelijks leven.”

”Unieke mix van diepgang en humor.”

”Geweldig geschreven.”

”I just love it.”

Eerdere MindMemo's gingen over:

  • De impact van je brein: beïnvloed je eigen onbewuste voor meer succes
  • Timemanagement: haal meer uit je tijd dankzij je mindset
  • Bewust leven 2.0
  • Zo breng je meer visie in in je leven
  • Stappenplan 'Verwachtingen loslaten'

Door je e-mailadres in te vullen geef je ons toestemming om je nieuwe inzichten en tips te e-mailen en ga je akkoord met onze privacyvoorwaarden. We delen je gegevens niet met derden.