Van crisis naar proactief leven: reflecteren en verbeteren

Share on facebook
Share on linkedin
Share on email
Share on twitter
Share on whatsapp
Leestijd
6 minuten

De wereld staat stil en is tegelijkertijd volop in beweging. De één vecht voor levens, de ander zit noodgedwongen thuis. De natuur doet haar ding en de mensen hun best.

En tegen het silhouet van die platgelegde wereld tekent zich een welbekend patroon af.

Crisis. Reflectie. Actie.

Als universeel principe blijkt een crisis de ultieme aanleiding voor reflectie en verbetering.

Belangrijke vragen stellen. Actie ondernemen.

Ik wil niet schrijven over het ontstaan van deze Corona-crisis, of de aanpak toen die eenmaal voor de deur stond. Ook stel ik niet dat alles te voorspellen, voorkomen of controleren is.

Ik wil slechts de observatie delen dat ook deze crisis aanzet tot reflecteren en veranderen. Waaraan hadden we meer aandacht kunnen besteden? Wat gaan we voortaan anders doen?

De ontwikkeling van universele griepvaccins? De vroege opsporing van virussen? De handel in (wilde) dieren? De inrichting van de zorg? De waardering van vitale werknemers?

Zoals zo vaak, brengt ook deze crisis reflectie en actie met zich mee.

 

Als de crisis het dagelijks leven omkegelt

Mij valt de parallel met ons individuele dagelijks bestaan op. Want zien we dit patroon niet terug in het ‘normale’ leven? Dat we soms te lang wachten met reflecteren en veranderen?

We kabbelen door.

Wanneer je de weegschaal vermijdt zodat het cijfer ‘niet bestaat’. Als je pas begint met sporten als de dokter met doemscenario’s dreigt. Wanneer je langs je partner heen leeft of duikt in conflict en verwijt, zonder elkaar en jezelf te vragen hoe de relatie er écht voorstaat en hoe die kan groeien. Als je doorkachelt in een baan die je niet gelukkig maakt, en in je vrije tijd nooit begint aan dat project waar je hart wél sneller van gaat kloppen want, tja, ‘het goede moment’ is nooit daar.

Tot de crisis komt.

De ontslagbrief op de mat. De geliefde die weggaat. De ziekte die zich aandient.

De oh zo vervloekte crisis die ons losbreekt uit de waan van de dag. De crisis die de belangrijke vragen in ons gezicht duwt, zodat wegkijken niet langer kan. Die ons dwingt tot nieuwe stappen, want een andere weg is inmiddels uit het zicht.

crisis doorbreekt waan van de dag

Het verschil tussen proactief en niet-proactief leven

Het beste moment om de belangrijke vragen te stellen en zaken te verbeteren, is als het goed gaat. Dát is proactief leven.

Je investeert dan tijd en energie in het vergroten van je bewustzijn en (zelf)kennis, en zet stappen richting dat wat belangrijk voor je is. Geluk. Gezondheid. Relaties. Welzijn. Groei. Bijdragen. Visie.

Wat is het niet-proactief leven dan? Bijvoorbeeld het gevoel dat je geleefd wordt, dat je vooral dealt met wat zich in de waan van de dag aandient. Je dagen lijken meer een aaneenschakeling van reacties dan dat je je leven bewust inricht zoals je het zelf wilt.

Niet-proactief leven plopt soms ook op als de gedachte: weer een jaar voorbij, maar wat is er eigenlijk gebeurd? Het is het inzicht, op zomaar een dag, dat je al tijden stilstaat in je persoonlijke of professionele ontwikkeling.

Je kunt trouwens ook proactief en niet-proactief tegelijk leven. Misschien ben je heel proactief op werkgebied, maar minder in je relatie. Of je besteedt veel aandacht aan je gezondheid, maar kijkt en onderneemt minder als het gaat om je creatieve ontwikkeling.

Wat niet-proactief leven ons kost

Reflecteren en verbeteren als het goed gaat, blijkt vaak lastig. Omdat het eng is. Zwaar. Confronterend.

Omdat we soms geen idee hebben tot welke antwoorden die vragen leiden, of omdat het gemakkelijker, sneller of goedkoper lijkt om onze tijd en energie ergens anders aan te besteden. De weg van de minste weerstand.

Dat levert vaak allerlei ellende op. Soms omdat door het late moment van reflectie en actie al onnodig veel schade is aanricht. Soms omdat het te laat is om je gezondheid, relatie of baan te redden. En soms omdat we inzien dat we eigenlijk al jaren eerder gezonder, gelukkiger, vrijer hadden kunnen zijn.

Vergelijk het met je auto. Wanneer wil je je motorolie bijvullen? Thuis, veilig geparkeerd met een bak koffie in je knuistjes. Wanneer niet? In de Scandinavische middle of nowhere terwijl je telefoon zojuist in een campingplee is gevallen en een clubje gillende kinderen de achterbank terroriseert.

Natuurlijk kun je niet op alles voorbereid zijn. Maar je kunt jezelf wel afvragen: onderzoek en onderneem ik wanneer het goed gaat, of pas wanneer het leven me ertoe dwingt?

Maak een gewoonte van proactief leven

Hoe zorg je er dan voor dat je proactief leeft? Het antwoord op die vraag is zowel simpel als uitdagend: maak van proactief leven een gewoonte. Geef reflecteren en verbeteren een vaste plek in je leven, zoals je ook personen, clubjes en activiteiten die ruimte geeft.

  • Stel jezelf regelmatig belangrijke vragen, en zoek verdieping en zingeving.
  • Besteed nú tijd, energie en middelen aan zaken die er voor jou echt toe doen.


Plan tijd in voor verdieping en (zelf)inzicht, en voor acties die je helpen de meest gezonde, gelukkige versie van jezelf te zijn.

Neem dagelijks even de tijd om te bedenken hoe je die dag kunt leren, groeien, bijdragen. Evalueer wekelijks waar je je tijd en energie aan besteedt. Kies per maand een thema om over te leren en jezelf in te verbeteren, zoals slaap, voeding, mindset, filosofie, muziek. Plan elk kwartaal een relatie-APK waarin je samen checkt hoe je relatie ervoor staat en waar verbeterpunten liggen. Kies jaarlijks opnieuw voor al gemaakte keuzes. Zou je je werk opnieuw zo inrichten? Je vrije tijd? Je huis?

Wees creatief. Reflecteer. Verbeter. Groei. Herhaal.

Wie van proactief leven een gewoonte maakt, is weerbaarder en wijzer als die crisis dan toch arriveert. Bovendien is ze in de tussentijd gelukkiger en gezonder, en in staat anderen te helpen óók proactief te leven. (Niet alleen virussen zijn besmettelijk.)

Gebruik de Corona-crisis om te groeien

Bij dezen een uitnodiging aan degenen voor wie het in deze situatie mogelijk is: gebruik dit moment om te reflecteren op je ‘normale’ dagelijks leven en te onderzoeken hoe je dat kunt verbeteren; hoe je kunt groeien als ouder, professional, partner, vriend, mens. De afstand die de crisis tot de waan van de dag creëert, maakt ruimte om écht te kijken.

Bovendien brengt de crisis vaak een verlangen naar zingeving met zich mee, een acute drang om betekenis te geven aan de situatie en onszelf. Want wanneer alles anders is, en de crisis ons leven als een roerei door elkaar husselt, voelen we onze kwetsbaarheid en de vergankelijkheid der dingen beter dan ooit. Benut deze periode voor die zingeving, juíst wanneer het voelt alsof die ver te zoeken is.

Thuis of niet: voor persoonlijke groei en verdieping is altijd ruimte.

Lees een goed boek. Luister een waardevolle podcast. Volg een digitale training. Laat je online coachen. Schrijf over de kleine of grote dingen. Zit eens een half uur in stilte. Dicht, schrijf, praat over de grote en kleine dingen. Begin dat project.

Je moet dan misschien binnenblijven, maar je comfort zone mag je voor zover ik weet gewoon nog verlaten.

Reflecteer. Verbeter. Herhaal.

Voor een crisis is de tijd nooit rijp. Maar voor proactief leven is dit het perfecte moment.

Behoefte aan meer verdieping, inzichten en nieuwe stappen om bijvoorbeeld lekkerder in je vel te zitten, meer regie op je gedachten te krijgen of los te komen van verwachtingen en meningen van anderen? Dan is coaching misschien iets voor jou. Ik ben overgegaan op online coachen, zodat ik tijdens de Corona-tijd mensen gewoon kan blijven helpen. 

Wil je ervaren hoe dat is? Hier maak je een afspraak voor een gratis, vrijblijvende proefsessie. Je hoeft er je huis niet voor uit 🙂

Wekelijks nieuwe inzichten?

Meld je aan voor de gratis MindMemo en krijg elke week een portie voer in je mailbox voor een betere mindset.

Door je e-mailadres in te vullen schrijf je je in voor de wekelijkse nieuwsbrief en ga je akkoord met onze privacyvoorwaarden. We delen je gegevens niet met derden. Uitschrijven kan altijd. Spam-vrij.