fbpx

Waarom heb ik stress? Hoe overtuigingen je leven bepalen

Share on facebook
Share on linkedin
Share on email
Share on twitter
Share on whatsapp
Leestijd
7 minuten

Heb jij weleens…

… stress op je werk?
… spanning thuis, op feestjes of bij de koffieautomaat?
… stress als je denkt aan je gezondheid of de liefde?
… het idee dat je niet toekomt aan de belangrijke dingen?
… het weekend nodig voor intensief herstel van je week?

Vragen met “hmhm…beetje…ja” beantwoord? Dan wil je deze deep-dive in het aanpakken van stress niet missen.

van weekend naar weekend leven

Waarom we verkeerd omgaan met stress

‘’Minder stress en meer rust in mijn hoofd.’’ Vraag tien mensen waar ze naar verlangen in het leven, en zeker vijf geven je dit antwoord. We weten allemaal wel dat stress niet fijn, gezond of behulpzaam is. Toch ervaren zoveel mensen vaak stress. Hoe komt dat? Vooral doordat we de symptomen van stress aanpakken, en niet de oorzaken. We plakken namelijk graag pleisters op onze problemen.

Onze favoriete pleisters vallen in de categorieën snel en gemakkelijk. De zoveelste nieuwe relax-app bijvoorbeeld (‘’Maar déze blijf ik echt elke dag doen…”). Of één keer per maand naar de sauna om weer zen te worden. Dit soort pogingen wordt sterk aangewakkerd door alle boodschappen die we de hele dag op ons afgevuurd krijgen. Niet alleen via reclame voor van alles en nog wat, maar ook in de vorm van goedbedoelde tips: doe meer leuke dingen, zeg gewoon wat vaker NEE tegen energievreters (‘’Gewoon doen!’’), zeg vaker JA tegen tijd voor jezelf, maak een prioriteitenlijstje, neem een dwergkonijn. Natuurlijk, er zit van alles tussen wat kan helpen. Maar de onderliggende problemen van stress? Daar gaat het vaak niet over. 

Stressmanagement? Dat is het managen van stress. Is het niet veel fijner om die stress bij de wortel aan te pakken? Hoef je ’t ook niet meer te managen.

De evolutie van stress

Om weerbaarder te worden tegen stress helpt het om te weten waar het vandaan komt. Daarom is het handig om even op te frissen wat stress precies is. Want eigenlijk is het een heel nuttige reactie van je lichaam. Even heel ver terug: als je in de oertijd gevaar tegenkwam, dan hielp een stressreactie om snel in een fight-or-flight modus te komen. Hard wegrennen, een klap uitdelen of vlug iets giftigs uitspugen bijvoorbeeld. Stress is dus eigenlijk een lichamelijke reactie. Fijn als die reactie voorkomt dat je wordt opgegeten door een beer, maar in onze beer-loze maatschappij hebben we vooral last van dit mechanisme. Want te veel en te lang stress kan je letterlijk ziek maken.

Overigens is 100% stress-vrij leven niet haalbaar en ook niet wenselijk. Want ook nieuwe dingen proberen en je comfortzone verlaten kunnen stress opleveren. Ongemak en spanning. En dat is prima: het leidt tot groei en diepgang. In dit artikel gaat het echter over het soort stress dat onnodig en belemmerend is. Stress waar je bar weinig aan hebt en die te vaak voorkomt.

Stress heeft verschillende oorzaken

Laten we vooropstellen: stress werkt in iedere situatie anders. Er speelt namelijk van alles mee. Het type trigger en de hoeveelheid en duur ervan bijvoorbeeld (extern). Maar stress werkt ook per persoon verschillend. Denk bijvoorbeeld aan genetische aanleg, de structuur van je brein en hoe je jezelf hebt aangeleerd om te gaan met stress (intern). En je verleden speelt mee. Zo kunnen eerdere negatieve ervaringen je stress enorm vergroten. Denk aan een fobie voor presenteren – iets wat in werkelijkheid (als het goed is) niet levensbedreigend is, maar wat wel zo voelt voor je lichaam omdat het door eerdere ervaringen een enorme stressreactie opwekt. Kortom, breinen verschillen, mensen verschillen, verledens verschillen, omgevingen verschillen. En daarmee zijn er veel mogelijke oorzaken voor stress.

De rol van diepere overtuigingen

Eén van die oorzaken ligt in onze diepere overtuigingen. Wij hebben allerlei gedachten over wie we zijn en wat we kunnen. Bijvoorbeeld dat we onsportief zijn, of sociaal onhandig. Deze gedachten zijn vaak onbewust en we merken ze meestal op als gevoelens: het gevoel een luiwammes te zijn, of een sukkel. Deze overtuigingen vormen we sinds onze geboorte en komen voort uit wat we meemaken, de mensen om ons heen en maatschappelijke normen. Ze ontstaan dus in samenspel met onze omgeving. Deze overtuigingen worden ook wel je innerlijke criticus of stemmetjes genoemd. Het gaat allemaal over hetzelfde: dat diepgewortelde, aangeleerde plaatje over jezelf en je leven, en over hoe dat leven zou moeten zijn.

Zeg jij vaak (onbewust) tegen jezelf dat je niet goed genoeg bent? Dat je geen fouten mag maken? Dat je maar niet teveel moet opvallen? Dat je er niet mag zijn? Jep. Allemaal niet-helpende, diepere overtuigingen. Soms ben je je van ze bewust, bijvoorbeeld wanneer je dat ene stemmetje in je hoofd hoort: je kunt het toch niet… Maar nog veel vaker zijn ze onbewust en beïnvloeden ze je leven meer dan je misschien denkt.

Mensen zoeken vaak onbewust steeds weer opnieuw naar bewijs tegen deze diepere overtuigingen. Dat kan op verschillende manieren. Stel: iemand heeft de overtuiging dat hij zwak en lui. Misschien sport hij daarom heel veel. Of zoekt hij steeds bevestiging bij anderen zoekt dat hij sterk is. Of sport hij juist nooit. Van alles wat stress kan veroorzaken dus. Maar bij al die strategieën staat de diepere overtuiging niet ter discussie. Met andere woorden, vaak blijven we aanklooien met binnenste stemmetjes zonder naar ze op zoek te gaan, zonder ze te onderzoeken en te gaan geloven dat ze helemaal niet waar zijn.

Voorbeelden diepere overtuigingen

  • Ik ben niet goed zoals ik ben.
  • Ik ben een mislukkeling.
  • Ik ben lelijk.
  • Ik doe er niet toe.
  • Ik ben een zwakkeling.
  • Ik ben het niet waard.
  • Ik ben dom
  • Ik moet perfect zijn
  • Ik moet succesvol zijn
  • Ik mag er niet zijn

Cases: zo leiden diepere overtuigingen tot stress

Overtuiging: ‘Ik ben het niet waard’.
Gedachte: ‘Ik mag niet voor mezelf kiezen omdat anderen meer waard zijn’
Stress: meegaan naar die verjaardag. Wat ik eigenlijk niet wil: geen zin en een deadline op mijn werk.

Overtuiging: ‘Ik ben niet goed genoeg’
Gedachte: ‘Ik moet slim zijn en mag geen fouten maken, want alleen als ik succes heb ben ik goed genoeg’.
Stress: een examen niet halen of een fout maken in een project. Waardoor ik me een mislukkeling voel.

Zo onderzoek je diepere overtuigingen:

  • Bedenk welke ‘stemmetjes’ jij vaak hoort in jezelf.
  • Waar wijs jij jezelf vaak om af?
  • Waar wijs jij anderen soms om af?
  • Wat voor kind was je of moest je zijn voor je ouders? Moest je thuiskomen met goede cijfers of anders niet? Er mooi uitzien? Het sterkste kind van de klas zijn?

Controlevraag om een overtuiging bij jezelf te testen:
Hoeveel pijn doet het als iemand anders jouw stemmetje tegen je zou zeggen? Bijvoorbeeld: wat ben jij dom zeg. Of: wat ben jij lui zeg. Of: wat ben jij lelijk.. Welke uitspraak doet echt veel pijn? De kans bestaat dat daar ergens een negatieve overtuiging zit.

Meer inzicht in jouw overtuigingen?

Denk jij dat je diepere overtuigingen je in de weg zitten? Ervaar je vaak stress en wil je daar iets aan doen? Boek een gratis online helderheidsgesprek. Dan helpen wij je op weg.

Wekelijks nieuwe inzichten?

Meld je aan voor de gratis MindMemo en krijg elke week een portie voer in je mailbox voor een betere mindset.

Door je e-mailadres in te vullen schrijf je je in voor de wekelijkse nieuwsbrief en ga je akkoord met onze privacyvoorwaarden. We delen je gegevens niet met derden. Uitschrijven kan altijd. Spam-vrij.

Sluit Menu
×
×

Winkelmand

Interessant? Deel!

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on email
E-mail
Share on whatsapp
WhatsApp

Interessant?

Dan wil je de MindMemo niet missen: wekelijks voer voor een betere mindset. Vol tips, strategieën en inzichten om meer uit jezelf en je leven te halen.

”Hier heb je nu écht iets aan in je dagelijks leven.”

”Unieke mix van diepgang en humor.”

”Geweldig geschreven.”

”I just love it.”

Eerdere MindMemo's gingen over:

  • De impact van je brein: beïnvloed je eigen onbewuste voor meer succes
  • Timemanagement: haal meer uit je tijd dankzij je mindset
  • Bewust leven 2.0
  • Zo breng je meer visie in in je leven
  • Stappenplan 'Verwachtingen loslaten'

Door je e-mailadres in te vullen geef je ons toestemming om je nieuwe inzichten en tips te e-mailen en ga je akkoord met onze privacyvoorwaarden. We delen je gegevens niet met derden.