Weerstand verhogen en gezond blijven? Investeer in je welzijn

Share on facebook
Share on linkedin
Share on email
Share on twitter
Share on whatsapp
Leestijd
4 minuten

“Jas aan, anders word je nog ziek!!”

Vroeger ook te horen gekregen?

Ik ook. Maar ik wil er liever dit van maken:

“Zorg goed voor je hoofd om gezond te blijven!”

Van welzijn tot immuunsysteem

In deze Corona-tijden gaat het natuurlijk veel over gezond blijven. 

Het gaat over handen wassen en afstand houden. Over groente eten en vitaminen slikken.

Maar ik merk dat we veelal iets belangrijks over het hoofd zien, of in ieder geval te weinig aandacht geven. Iets waarvan ik vaak merk dat veel mensen zich er onvoldoende bewust van zijn, net zoals ik dat zelf lang niet was.

Iets wat we te vaak als bijzaak zien, terwijl het hoofdzaak is.

Psychisch welzijn en immuunsysteem zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden.

Onderzoek laat dit verband steeds duidelijker zien. Kort door de bocht en in mijn eigen onbeholpen woorden, komt het in de praktijk zon ongeveer hierop neer: hoe lekkerder je in je vel zit, hoe beter je weerstand is en hoe kleiner het risico op infecties en andere ziekten.

Het immuunsysteem zag ik lang als iets waar we eigenlijk beperkte invloed op hebben, als iets wat vooral pakkie-an was van ‘het lichaam’ zelf.

Totdat ik me er meer in verdiepte en ontdekte hoe groot de rol is die je geest speelt. De gezondheid van je brein, hoeveel regie je op je gedachten en emoties hebt, hoe lekker je in je vel zit: het zijn grote spelers in het veld van het immuunsysteem en je weerstand tegen infecties.

Die wisselwerking tussen psyche, zenuwstelsel en immuunsysteem kent zelfs een eigen vakgebied: psychoneuro-immunologie (onthoud die vooral als je nog een Zoom-pubquiz op de planning hebt staan).

weerstand verhogen met welzijn

Twee voorbeelden: de invloed van welzijn en psyche op weerstand

Stress en angst verzwakken het immuunsysteem.

Door stress-bronnen weg te nemen en gedachtepatronen die stress veroorzaken aan te pakken, voel je je niet alleen rustiger. Het helpt je dus ook om je weerstand te verbeteren en gezond te blijven. Onderzoek laat steeds duidelijker zien welke enorme impact stress heeft op ons immuunsysteem.

Het goede nieuws: je kunt veel doen om je stress-levels omlaag te krijgen. Negatieve gedachtepatronen doorbreken, loskomen van meningen en verwachtingen van anderen, een positiever zelfbeeld creëren, relaties verbeteren, meer voldoening in je werk en leven ontwikkelen: 1001 zaken kunnen je hierbij helpen. Zodra jij ervoor kiest aan de slag te gaan op die gebieden, kies je niet alleen voor verbeterd welzijn en minder stress, maar dus ook voor een betere gezondheid en sterker immuunsysteem.

De acute stress-reactie, bijvoorbeeld als je je het laplazarus schrikt omdat de muziek opeens heel hard aangaat, is trouwens een ander verhaal. Die stress duurt kort en heeft niet de negatieve effecten op je gezondheid van chronische stress, bijvoorbeeld als je veel piekert of dagelijks veel druk ervaart.

Sociaal contact en een gevoel van verbondenheid versterken je immuunsysteem

Mensen zijn enorme groepsdieren, en onze sociale relaties zorgen dan ook letterlijk voor een gezonder en weerbaarder lichaam.

Ik weet het: dit is in de Corona-tijd uitdagend, maar het geeft maar weer aan hoe belangrijk het is om zelfs (of juist) nu toch, al dan niet digitaal, de verbinding op te zoeken. Bovendien is het nu dus extra belangrijk om mensen die zich eenzaam voelen ‘op te zoeken’.

Welzijn: hier hebben we het over

Oké, minder stress en positieve relaties verbeteren dus hoe je je voelt én hoe goed je weerstand is. Maar waar moet je nog meer extra aandacht aan besteden als je in je welzijn wilt investeren?

Je hebt allerlei modellen en definities van psychologisch welzijn. Voor mij komt er eigenlijk op neer dat je lekker in je vel zit, tevreden bent met jezelf en je leven en het gevoel hebt dat je zelf de regie hebt.

Maar eerlijk is eerlijk, ik heb vrij weinig wetenschappelijke publicaties op mijn naam staan.

Daarom dus de dimensies van een officieel model van psychologisch welzijn:

1. Zelfacceptatie
2. Persoonlijke groei
3. Doel in het leven
4. Meesterschap van de omgeving
5. Autonomie
6. Positieve relaties met anderen

Dit is natuurlijk maar één manier van benoemen en kijken, maar stuk voor stuk lijken mij dit essentiële aspecten van een leven met voldoening.

Investeren op deze gebieden helpt je dus niet alleen om lekker in je vel te zitten en stress te verminderen. Het helpt dus ook je weerstand te verbeteren en gezonder te blijven.

Dubbele winst.

Tip: bedenk hoe je op deze gebieden kleine stappen kunt zetten om verder te komen. Gebruik dit artikel over microgewoonten om die stappen vervolgens in te bedden in je leven voor duurzame resultaten.

Bewust, met voldoening en gezond leven?

Dit thema raakt de kern van mijn missie. Dat waar mijn hart sneller gaat kloppen en waarop ik mensen voornamelijk coach: 

Hoe zorg je voor optimaal mentaal en emotioneel welzijn? 

Hier lees, luister, ontdek ik dagelijks over, omdat ik het zo interessant en waardevol vind.

Hoe zorg je ervoor dat je lekker in je vel zit, stress beperkt, leeft met een gevoel van voldoening en vanuit je hart, waarbij je keuzes maakt die je écht helpen te bereiken wat voor jou belangrijk is (en niet omdat anderen iets van je vinden of verwachten).

Wil je je verder ontwikkelen op één van de zes dimensies van welzijn? Of wil je stress en negatieve gedachten verminderen en lekkerder in je vel zitten? Meld je dan aan voor een gratis, vrijblijvende coachsessie via (beeld)bellen!

Wekelijks nieuwe inzichten?

Meld je aan voor de gratis MindMemo en krijg elke week een portie voer in je mailbox voor een betere mindset.

Door je e-mailadres in te vullen schrijf je je in voor de wekelijkse nieuwsbrief en ga je akkoord met onze privacyvoorwaarden. We delen je gegevens niet met derden. Uitschrijven kan altijd. Spam-vrij.