Gelukkig zijn: ken deze twee soorten geluk

Share on facebook
Share on linkedin
Share on email
Share on twitter
Share on whatsapp
Gelukkig zijn: dat wil iedereen wel. Maar eh: hoe doe je dat precies? Op school leerde je vroeger volop Duitse woordjes en wiskundige formules – maar de formule voor geluk werd je waarschijnlijk niet uitgelegd. In deze blog deel ik daarom een andere kijk op gelukkig zijn en drie tips rondom geluk.

Gelukkig zijn = continu lachen

In deze wereld lijkt gelukkig zijn vaak het ultieme streven. Toen je kind was, hoorde je ongetwijfeld weleens: “Ach, je hoeft niet verdrietig te zijn, glimlach eens naar me!” En toen je ouder werd, zag je reclames en berichten op social media die uitstralen: “Alles is altijd gewéldig! Alles moet perfect!” Plaatjes vol blije mensen die vooral ontzettend blij zijn. Lachend op de foto met lachende vrienden of een lachend gezin. Lachend zijn vanuit een mooie auto of lachend tegen de achtergrond van een exotisch land. Als je maar blij bent!
 
De boodschap die dat afgeeft, sluit aan bij deze illusie: geluk betekent een continue piekstaat van blijdschap. Dit is hoe we vaak denken dat geluk eruit moet zien:
Gelukkig zijn - de illusie van geluk
Oftewel:
  • Eén stabiele lijn (geen dalletjes graag!).
  • Hoe hoger, hoe beter.

Twee soorten geluk

Maar wat als er twéé soorten geluk zijn – geluk met de kleine g en Geluk met de grote G? 
  • geluk is een staat van zijn die wisselt per moment: van dag tot dag, van uur tot uur. Een lachbui. Een lekkere maaltijd. Een goede documentaire. Een compliment. Of, als je de shampoo-reclames moet geloven, met zijdezachte glansharen voor de spiegel flaneren. 

  • Geluk is een stabielere onderlaag van tevredenheid en voldoening. Het is het gevoel dat je een betekenisvol leven leidt. Dat je waardevolle relaties hebt en jezelf waardeert om wie je bent. Dat je vrijheid ervaart in jezelf en jezelf niet in de weg zit. Dat het leven goed is – ook als het even niet zo goed voelt. In deze vorm van Geluk is namelijk ook plek voor pijn en ongemak.

geluk is een schaterlach die komt en gaat. Geluk is een subtiele glimlach die je langer met je meedraagt.

De waarde van Geluk

Hoe ziet deze nieuwe, meer genuanceerde betekenis van gelukkig zijn eruit? Een beetje zo:

Als we beschrijven hoe we ons (willen) voelen, dan bedoelen we vaak de eerste vorm: geluk met de kleine g. En wordt daar niet aan voldaan – we ervaren dalletjes of de lijn ligt even niet zo hoog? Dan zijn we al snel ontevreden. We streven immers naar die piekstaat; een brede lach en het perfecte plaatje!

Maar wat als we minder zouden kijken naar dat bovenste lijntje, en meer naar die eronder? Naar Geluk? Dan betekent een ‘ongelukkige’ dag namelijk niet direct dat je ongelukkig bént. Dan betekent een pittige week niet direct dat je iets verkeerd doet. Anders gezegd, het haalt de druk wat meer weg van wat coach, auteur en mijn opleider Adriaan Hoogendijk ‘verplicht gelukkig’ noemt. Want dat beknelt en verlamt alleen maar.

Gelukkig zijn voelt natuurlijk heerlijk (je brein is er dol op), maar het idee hebben dat je gelukkiger zou moeten zijn dan je bent? Geloven dat je iets verkeerd doet als je je een tijdje stiller of verdrietiger voelt of niet schaterlachend door het leven rolt? Dan creëer je onnodig lijden voor jezelf.

De kunst van gelukkig zijn

Moet je geluk met de kleine g dan maar vergeten? Nee. Beide varianten van geluk hebben hun eigen waarde en vullen elkaar aan. Mijn boodschap is vooral: het geeft helderheid en rust om ze van elkaar te onderscheiden. Alleen al het bewustzijn hiervan kan een verschil maken. Bovendien helpt deze andere kijk om beide ‘gelukslijntjes’ te verbeteren; bijvoorbeeld met deze drie tips:

Tip 1. Vraag je af: bedoel ik geluk of Geluk? 

  • Stel: je denkt dat je om gelukkig te zijn altijd blij moet zijn. Dan heb je het over een belemmerende aanname over geluk terwijl je werkelijke behoefte over Geluk gaat.
  • Stel: je hebt het idee dat je ongelukkig bent met jezelf, totdat je inziet dat je eigenlijk best tevreden bent met jezelf maar gewoon een rotweek hebt gehad. Dan is je Geluksniveau misschien best hoog, maar voel je je gewoon even niet zo gelukkig.
  • Stel: je zoekt veel piekmomenten op om je fijn te voelen – wijn, gezelligheid, vakanties, vermaak (geluk) – terwijl je diep vanbinnen een knagend gevoel hebt en niet echt voldoening voelt in je leven (Geluk).

Tip 2: omgaan met (on)gelukkig zijn

Twee principes voor omgaan met geluk:
 

1. Beleef je een piek? Fijn! Wees in het moment! Laat die denktank of analyseer-beer je niet in de weg staan om te genieten.

2. Beleef je een dal? Laat het er zijn. Weerstand bieden aan pijn levert meer pijn op. Je hoeft je niet altijd goed te voelen. Misschien, als je er straks op terugkijkt, heeft het je zelfs wel iets gebracht.

Deze uitgangspunten helpen in het moment zelf. Maar bekijk je geluksniveau ook regelmatig van een afstandje met vragen als: hoe geef ik gelukspiekjes zoveel mogelijk de ruimte en verklein ik de kans op dalletjes? En als zo’n dal er dan toch is, hoe ga ik er op een helpende, veerkrachtige manier mee om?

Antwoorden op deze vragen zijn bijvoorbeeld: goed slapen, gedachtenmanagement, veel bewegen, actief opladen, gezond eten, mediteren, keuzestress elimineren, dankbaarheidsoefeningen, het vergroten van je zelfinzicht en werken aan je persoonlijke groei.

Tip 3: omgaan met (on)Gelukkig zijn

Bij Geluk – met de grote G – kun je bedenken: wat kan ik doen om mijn Geluksniveau te behouden of een treetje hoger te brengen?

Om dat te onderzoeken, helpen dit soort vragen:

  • Besteed ik mijn tijd en energie aan wat er écht toe doet?
  • Doe ik wat ik zelf echt wil of laat ik me leiden door angsten, twijfels, meningen of verwachtingen?
  • Welke gedachten en patronen belemmeren me om me vrij te voelen?
  • Sta ik in verbinding met anderen? Draag ik bij aan het Geluk van anderen?
  • Heb ik inspirerende doelen die me helpen ontdekken en groeien?

Zie de antwoorden als aanknopingspunten voor nieuwe stappen, ideeën en ontwikkelingen – niet als redenen om gefrustreerd te raken. Dan trap je namelijk in deze valkuil: je wordt ongelukkiger doordat je vindt dat je gelukkiger zou moeten zijn. Welkom, vicieuze cirkel!

Bovendien: soms is je Geluksniveau gewoon een tijdje wat lager. Misschien vanwege een verlies of tegenslag. Of gewoon zomaar. Dan kun je kijken: wat ligt binnen mijn cirkel van invloed om wél te doen of veranderen? Maar het kan ook zomaar de uitdaging zijn om niets te willen veranderen en de ervaring echt te voelen.

Samenvatting:

  • Je hoeft niet van top-moment naar top-moment te leven.
  • Ontspan je kaken; je hoeft niet verplicht steeds te lachen.
  • Verwar geluk niet met Geluk.
  • Kijk hoe je geluk en Geluk in je leven kunt creëren, maar weet ook dat het oké is om je niet gelukkig te voelen.
  • Zijdezachte glansshampoo optioneel.

Vond je dit artikel waardevol? Verder aan de slag op het gebied van persoonlijke groei en geluk? Ontdek coaching om het beste uit jezelf te halen!

Voer voor je mindset?

Wil jij elke week een goed idee en een portie inspiratie voor jouw persoonlijke groei? Meld je dan aan voor de MindMemo.