Meer energie? Begrijp passief vs actief opladen

Share on facebook
Share on linkedin
Share on email
Share on twitter
Share on whatsapp
In je hoofd cirkelt die to-do-list. Werk. Hobby’s. Gezin. Vrienden. Keuzes maken. Afleidingen negeren. Van A naar B zien te komen (al dan niet digitaal). En naar C. En weer terug. En op tijd!
 
Tja, dat vraagt veel energie. Niet zo gek dat veel mensen ‘s avonds uitgeput op de bank ploffen. Even opladen.. Over dat opladen gaat deze blog. Je kunt namelijk op verschillende manieren opladen. En als je dat verschil begrijpt? Dan kun je veel sneller en effectiever opladen. Want meer energie voelen: wie wil dat nu niet?!

Wat is energie?

Allereerst even de vraag: wat is energie eigenlijk? Energie betekent in de natuurkunde zoiets als: het vermogen om veranderingen te realiseren.
 
Denk maar aan zo’n speelgoedautootje: je draait eraan en dankzij die kracht kan het rijden en van plek veranderen.
 
Aangezien jij (denk ik) geen speelgoedauto bent, betekent energie meer zoiets als:
  • Het gevoel dat je krachtig bent en de dingen aankunt.
  • Het idee dat je kunt doen wat je wilt of moet doen (zonder daarna total loss te zijn).
  • Een wakker, helder hoofd.
  • Het vermogen iets (de grasmaaier) of iemand (kind; collega) in beweging te brengen.

Wat is opladen?

Om in balans te blijven in de wervelwind van het dagelijks leven, laden we onszelf op met activiteiten die onze energietank bijvullen.
 
Je hebt verschillende soorten ‘bijtanken’: passief opladen en actief opladen.

Passief opladen

 
vraagt weinig energie. Je zit op de bank en kijkt tv, scrolt op je telefoon, surft online of hangt in de sauna.
 

Actief opladen

Actief opladen vraagt meer energie, maar levert meer op dan je uitgeeft. Je besteedt bijvoorbeeld fysieke energie, zoals bij het sporten. Of mentale energie, wanneer je iets nieuws leert zoals Spaans. Of creatieve energie, als je schildert of piano speelt. Maar ook als je mediteert, laad je actief op. (Dat lijkt misschien passief – je zit toch stil? – maar iedereen die het regelmatig doet, weet dat mediteren niet vanzelf gaat.. Lees ook meer over de voordelen van mediteren.).
 
Bij actief opladen geldt dus dat je energie uitgeeft om nieuwe energie te creëren. Net als bij dat speelgoedautootje: je moet eraan draaien voordat ie gaat rijden. Ik noem dit de energie-paradox.

De kunst van actief opladen

Mijn ervaring is dat veel mensen de kracht van actief opladen onderschatten en zichzelf vooral passief opladen. Een gemiste kans als je meer energie wilt. Maar actief opladen moet wel aan een paar voorwaarden voldoen om vóór je te werken, zoals:
  • Plezier of betekenis creëren.
    Het gevoel dat de activiteit leuk is of iets positiefs oplevert (en nee, misschien vind je sporten niet altijd léuk, maar als je het ziet als investering in jezelf is het in zekere zin toch plezierig).

  • Een gevoel van controle meebrengen.
    Om op te kunnen laden moet je meestal het gevoel hebben dat je zelf kiest voor de activiteit en de regie hebt.
Anders gezegd: onder tijdsdruk je to-do-list afwerken terwijl je brandjes blust is óók heel actief, maar slurpt je leeg. Het is niet leuk en je voelt je weinig ‘in control’.

De minimum-hoeveelheid energie

Wat is er nog meer nodig om actief te kunnen opladen? Dat maakt dit principe duidelijk:
 
Actief opladen vraagt een bepaalde hoeveelheid energie om te beginnen. 
 
Weet je nog, dat speelgoedautootje? Je moet enige energie ‘geven’ om het in beweging te krijgen. Dit geldt ook voor actief opladen. Dat verrijkende boek, die verfrissende wandeling, dat verdiepende gesprek met je partner: het levert volop energie op maar je moet wat energie hebben om eraan te beginnen!
 
Dit is waarom veel mensen urenlang op de bank neerploffen en inefficiënt opladen. Ze zijn zodanig leeggelopen op werk, huishouden, sociale leven en gepieker dat ze te weinig energie hebben om aan actief opladen te beginnen. De tank bevat minder dan de minimum-hoeveelheid en de enige uitweg lijkt..? Juist. Passief opladen. Je bent dus niet ‘stom’ omdat je op de bank ploft; het is een begrijpelijk gevolg van een té lege energietank.
 
meer energie door actief opladen - grafiek

Energie bewaren

De oplossing om deze valkuil te vermijden is simpel (maar niet altijd gemakkelijk): voorkom dat je ónder die minimum-grens belandt. Waar die grens ligt, moet je zelf ontdekken; dat verschilt per persoon. Houd bijvoorbeeld eens een energiedagboek bij waarin je onderzoekt wat je allemaal (niet) doet op een dag en wat er in je hoofd speelt, en hoeveel energie je voelt. Welke patronen ontdek je? Op welke dagen merk je dat je energie overhebt voor actieve oplaadmomenten die bij jou passen?

(Wil je serieus aan de slag voor meer energie dankzij inzichten, tools en handvatten? Misschien is coaching dan iets voor jou.)

Ideeën over opladen

Nu denken we vaak: hoe minder energie ik besteed, hoe meer ik oplaad. En hoe meer energie ik besteed, hoe minder ik oplaad.
 
Met andere woorden: we proberen onszelf vaak passief op te laden, omdat dat de minste moeite kost.
 
Terwijl in werkelijkheid geldt:
  • Je hebt beide soorten opladen nodig om je tank bij te vullen.
    Af en toe een serie kijken of online surfen kan heerlijk zijn. Maar doe je dat veel en voel je toch weinig energie? Dan is de balans misschien niet optimaal.
  • Voor beide varianten geldt een optimum.
    Doe je te weinig passieve en/of actieve oplaad-activiteiten óf juist teveel? Dan loop je leeg. Van eindeloos scherm-kijken laad je niet op (en word je ook niet gezonder). Van een marathon rennen of non-stop Spaans leren ook niet. Van alles een beetje werkt beter.
  • Voor veel mensen geldt dat ze zichzelf te veel passief opladen en te weinig actief.
    Elke avond of hele weekenddagen ‘niksen’ bijvoorbeeld. Meestal geeft dat niet het échte opladen waarnaar je verlangt, en ervaar je alsnog een gebrek aan energie of motivatie.
Meer energie door actief opladen

Je kijk op opladen onderzoeken

Als je de kracht van actief opladen meer wilt benutten, kun je nadenken over wat je eigenlijk gelooft over hoe jij oplaadt en waarom.
 
Denk je dat je gewoon te weinig oplaadtijd hebt? Dat kan. Maar misschien heb je behoefte aan meer actief opladen.
 
Denk je dat je die uren tv of telefoon nodig hebt om op te laden? Misschien. Maar wat als die scherm-uren er juist aan bijdragen dat je zoveel moet opladen? Wat zou er veranderen als je die tijd zou benutten voor activiteiten die je sneller én voller opladen?
 
Denk je: “Van sporten en ingewikkelde boeken lezen word ik juist moe.” Soms levert actief opladen een ander soort energie op dan je uitgeeft. Bij iets nieuws leren zit je misschien stil, maar voel je uiteindelijk wákker en in ontwikkeling. Sporten maakt je lichaam moe, maar je geest helder en voldaan. (Niet altijd direct. Maar wel als je er gewoonten van maakt. Lees ook meer over de onbekende voordelen van sporten.)
 
Je moet soms dus even wennen aan actief opladen, omdat je brein zegt: ho ho, normaal mag ik op de bank tv kijken! Maar na een tijdje ontdekt je brein dat je door actief opladen meer energie en voldoening krijgt, en wordt het gemakkelijker om daarvoor te kiezen.

Drie tips voor meer energie

Oké, we hebben nieuwe oude en nieuwe ideeën over meer energie creëren en slimmer opladen ontdekt! Samengevat in vier tips:
  1. Balanceer actief en passief opladen. En ja: misschien eerder wat meer actief dan passief.

  2. Balanceer verschillende vormen van actief opladen. Lichamelijk (zoals bewegen), mentaal (zoals iets nieuws leren of een verrijkend boek lezen), emotioneel (zoals een verdiepend gesprek of in een dagboek schrijven), creatief (zoals muziek of kunst maken), etc.

  3. Zorg ervoor dat je de minimum-hoeveelheid energie behoudt om actief te kunnen opladen. Misschien betekent dat wat vaker ‘nee’ zeggen of meer rustmomenten gedurende de dag inplannen. Kan lastig zijn? Ja. De moeite waard om je fijner te voelen én meer gedaan te krijgen? Oh ja!

  4. Denk eens na over jouw manieren van opladen. Wat werkt en wat eigenlijk minder? Hoe kun je met nieuwe manieren experimenteren? Als je hier graag begeleiding bij wilt, dan is coaching een goede optie voor jou.

Hopelijk helpt deze blog je om op een nieuwe manier naar opladen en het creëren van meer energie te kijken en er vooral iets mee te doen! 

Elke week nieuwe inzichten?

Meer blogs

Voer voor je mindset?

Wil jij elke week een goed idee en een portie inspiratie voor jouw persoonlijke groei? Meld je dan aan voor de MindMemo.