fbpx

3 onbekende voordelen van sport om meer uit je leven te halen

Share on facebook
Share on linkedin
Share on email
Share on twitter
Share on whatsapp
Leestijd
8 minuten

Jaja.

Sterkere botten en spieren. Minder kans op allerlei ziekten. Betere conditie. Dat sport en bewegen goed is voor je lichaam weet je inmiddels wel.

Maar vergeet je niet iets belangrijks? Want sport heeft nog veel meer te bieden dan strakke billen en een sterk hart. Alleen staan de meeste mensen daar totaal niet bij stil.

Er zijn namelijk allerlei voordelen van sport om meer uit je leven te halen. Om je werkgeluk te vergroten. Om je relaties te verbeteren. Om productiever te zijn. Kortom, om positieve veranderingen in je leven te creëren – niet alleen op je zitvlak, maar op élk vlak.

Dan moet je alleen wel eerst begrijpen hóe je dat doet. Want als je gewoon sport zonder daar op de juiste manier naar te kijken? Dan laat je allerlei kansen liggen.

Sport als jouw ideale life coach

Laten we beginnen met een gedachte-experiment. Bekijk sport eens als de ultieme life coach: wijze lessen en zelfinzichten in overvloed, en een bron voor positieve veranderingen in je leven (maar dan een stuk goedkoper – tenzij je op gouden gympies sport misschien).

Hoe dat precies in elkaar steekt? Daarvoor moet je eerst helder hebben wat een life coach doet:
 

1. Een goede life coach geeft je persoonlijke ontwikkeling een boost. Ze spiegelt je houding en brengt je verder. Ze geeft je terug hoe je denkt, voelt en doet. Met haar vragen en schema’s helpt ze je inzien wat je echt wilt in het leven en wat je tegenhoudt dat te bereiken. 

2. Een goede life coach helpt je betere gewoonten te ontwikkelen. Ze weet namelijk hoe belangrijk gewoonten zijn om resultaten te boeken.

3. Een goede life coach helpt je lekkerder in je vel te zitten. Of het nu gaat om meer balans, geluk of positiviteit: uiteindelijk ga je naar een life coach om je beter te voelen.

Drie voordelen dus die een life coach je biedt. Het mooie? Sport biedt je hetzelfde – en op manieren die je misschien niet verwacht. Sterker nog: voor de eerste manier hoef je niet eens te sporten. Want zelfs als je op de bank zit met Netflix, kun je sport gebruiken om verder te komen in je persoonlijke ontwikkeling.. Let’s start!

poppetjes bij de start van de marathon

1. Voordelen van sport voor je persoonlijke ontwikkeling

Sport spiegelt hoe je je leven leeft. Tijdens het sporten kom je jezelf namelijk tegen, net als tijdens het uitstellen, afstellen of zelfs compleet vermijden ervan. ‘’Morgen ga ik écht.’’ ‘’Zweten is gewoon niets voor mij.’’ ‘’Ik heb er gewoon geen tijd voor.’’

Sport laat je zien hoe je denkt, doet en voelt. Het is een broeinest van emoties. De invloed van positieve én negatieve gedachten wordt er duidelijk. Je belemmeringen en sterke punten komen naar voren. Overtuigingen over jezelf en het leven dringen zich op. Patronen en gewoonten laten zich zien.

Sport laat je zien waar je staat en wat je tegenhoudt. Je moet alleen goed kijken om het te zien.

Sport vergroot je zelfinzicht:
8 voorbeelden uit het dagelijks leven

1. Sport je telkens een tijdje heel intensief, waarna je het weer een hele tijd amper doet? Dan vind je het misschien op andere vlakken in je leven ook wel lastig om focus vast te houden. Of je hebt de neiging tot alles-of-niets denken: keihard ervoor gaan óf helemaal niet in actie komen.

2. Vind je sporten iets wat je ‘nu eenmaal in je hebt óf niet’? Dan geloof je op andere vlakken misschien ook wel dat vaardigheden en prestaties vooral voortkomen uit talent en aanleg, in plaats van oefenen en leren.

3. Ben je tijdens het sporten vaak onzeker of je het goed doet of überhaupt wel kunt? Dan heb je op andere vlakken misschien ook wel minder vertrouwen in je eigen kunnen dan je zou willen.

4. Wil je wel sporten maar vind je het ongemakkelijk om tussen andere mensen in de sportschool te zitten of in een strak pakje over straat te hollen? Dan ben je misschien veel bezig met wat anderen van je denken of schaam je je ook op andere vlakken snel.

5. Sport je veel en voel je je schuldig als je een keertje mist of iets rustiger traint? Dan ben je misschien op andere vlakken ook wel heel streng voor jezelf. Hoge verwachtingen hebbben van jezelf is prima. Een onredelijk hoge lat leggen en jezelf afstraffen niet (lees hier meer over perfectionisme).

6. Wil je wel sporten, maar weet je nooit wat? Dan heb je op andere vlakken misschien ook moeite met kiezen – en houdt dat je tegen om actie te ondernemen (en resultaten te boeken).

7. Wil je wel sporten, maar vind je het lastig om tijd te maken vanwege je relatie / kinderen / baan / vrijwilligerswerk / de kat van de buren waar je op moet passen? Dan vind je het misschien op andere vlakken ook wel lastig om ‘voor jezelf te kiezen’ en te doen waar jij behoefte aan hebt en wat jou verder helpt.

8. Raak je tijdens het sporten altijd enorm gefrustreerd, boos of verdrietig? Dan komen die emoties misschien wel eigenlijk ergens anders vandaan – en zorgt sporten ervoor dat ze vrijkomen. Maar daarmee worden de onderliggende oorzaken natuurlijk niet opgelost..

Kortom: sport is ideaal om te onderzoeken:

  • Welke belemmerende gedachten je vaak tegenhouden
  • Of je in staat bent gewoonten te veranderen
  • Hoe je in je vel zit
  • Wat je sterke kanten en ontwikkelingspunten zijn
  • Waar je tegenaan loopt (niet letterlijk – hoop ik)
  • Hoe je omgaat met verwachtingen, tegenslagen én successen

Sporten geeft je dus eigenlijk een inkijkje in je complete mindset. Het maakt duidelijk hoe je kijkt naar jezelf en het leven en het biedt je de kans om jezelf in een ander licht te gaan zien. Om te gaan voelen dat je misschien wel meer kunt dan je denkt. Om te ontdekken of je manier van leven past bij wat je écht belangrijk vindt. Om een krachtige, heldere en helpende mindset te ontwikkelen. Eigenlijk precies wat een.. eh, life coach doet!

Wil je begeleiding bij het bewegen voor jouw persoonlijke groei? Dan ben je aan het juiste adres bij SPAT verandert

Nog meer voordelen van sport: het is ideaal om...

– Jezelf uit te dagen

– Meer wilskracht te ontwikkelen (lees hier meer over wilskracht en hoe we onszelf vaak saboteren zonder het te weten)

– Jezelf beter te leren aanvoelen

– Te oefenen met jezelf verantwoordelijk houden én tegelijkertijd vriendelijk zijn naar jezelf

– Meer zelfvertrouwen te ontwikkelen

– Doelen te leren stellen en behalen

– Beter te leren omgaan met tegenslagen en lastige situaties

– Te flirten op het veld indien gewenst

2. Voordelen van sport voor meer goede gewoonten

In het boek ‘The Power of Habit: why we do what we do in life and business’ beschrijft Charles Duhigg hoe gewoonten ons leven vormen. Zo’n 40% van ons gedrag is volgens hem routinegedrag. Sporten blijkt daarbij een zogenaamde key stone habit te zijn: een gewoonte die extreem veel invloed heeft op onze andere gewoonten. Als mensen (meer) gaan sporten – zelfs al vanaf één keer per week – gaan ze opvallend vaak ook gezonder eten, worden ze productiever op het werk, roken ze minder, hebben ze meer geduld met anderen, voelen ze zich minder gestrest en ga zo maar door.

Iets in sporten triggert verandering op allerlei andere vlakken die niets met sport te maken hebben. “Exercise spills over”, aldus een geciteerde onderzoeker in het boek van Duhigg. Oftewel, sporten maakt andere goede gewoonten gemakkelijker. En wie wil dat nu niet?

3. Voordelen van sport voor een gezonder en effectiever brein

Nog afgezien van de voordelen van sport voor je persoonlijke ontwikkeling en het ontwikkelen van goede gewoonten: het is goed voor je hoofd. Het helpt je om je fijner te voelen, je mentale weerbaarheid te vergoten, betere beslissingen te maken en een gezonder brein te krijgen. Ga je meer sporten? Dan is je brein blij met je! (Ook al zegt het soms iets als: ^#*$, ga naar huis, stop hiermee, alles doet pijn, ik WIL NIET MEER.)

Op deze manieren helpt sporten je hoofd:

– Meer energie
– Gezonder brein
– Meer geluksstofjes in je brein
– Minder stress (lees hier meer over stress en diepere overtuigingen)
– Minder angstklachten
– Beter slapen
– Meer ontspanning
– Betere concentratie (worden die slaapverwekkende blogs eindelijk wat beter leesbaar)

Meer weten over de effecten van sport en bewegen op je hoofd? Kijk op www.bewegenvoorjebrein.nl

hardlopen is goed voor je brein

Conclusie: just do it

Kortom: sport biedt inzichten waarmee je een betere versie van jezelf kan worden, het helpt goede gewoonten te ontwikkelen én het levert winst op voor een gezonder en gelukkiger brein. Dat betekent dus ook dat sport:

  • Je relaties beter kan maken (bijvoorbeeld doordat je minder gestrest en ongeduldig bent, of doordat je beter aanvoelt wat je zélf echt wilt).
  • Je effectiviteit kan verhogen (bijvoorbeeld doordat je niet-helpende patronen doorbreekt die je dankzij sport hebt ontdekt).
  • Je werkgeluk kan vergroten (bijvoorbeeld doordat je productiever bent of je grenzen beter kan aangeven).
  • Je zelfvertrouwen een boost kan geven (bijvoorbeeld doordat je leert dat je meer in je hebt dan je dacht).
  • Je kan helpen succes te behalen (bijvoorbeeld doordat sporten je in een positieve ‘flow’ brengt, waarna je diezelfde energie ook meeneemt tijdens andere activiteiten).

Kom in actie (en stel jezelf wat goede vragen on the go)

Dus, bekijk sport eens als méér dan een manier om je broekriem een gaatje strakker te krijgen. Zie sport als een manier om meer over jezelf te ontdekken en gebruik die inzichten om positieve veranderingen op alle levensgebieden te creëren. Bekijk het als methode om meer goede gewoonten op te pakken. En gebruik het om lekkerder in je vel te zitten en je brein een boost te geven.

Omarm sport als je ultieme life coach. Maar dan één met stinkende gympies.

-Online cursus-

online cursus mindset voor een leven met intentie

Aan de slag met beter denken, voelen en doen?

Een betere versie van jezelf worden begint bij hoe je denkt. Je mindset is daarom de sleutel voor een gelukkiger, gezonder en betekenisvoller leven. 

Minder leven op de automatische piloot en meer met richting. Minder negatieve patronen en meer helpende overtuigingen en gewoonten. Minder leven naar de verwachtingen van anderen en meer ontdekken waar je voor staat en waar je voor gaat – en dat ook echt realiseren.

Wil jij hier doelgericht mee aan de slag op een manier die naast leerzaam ook léuk is? Dan is de online cursus Mindset & Meer zeker iets voor jou.

Wekelijks nieuwe inzichten?

Meld je aan voor de gratis MindMemo en krijg elke week een portie voer in je mailbox voor een betere mindset.

Door je e-mailadres in te vullen schrijf je je in voor de wekelijkse nieuwsbrief en ga je akkoord met onze privacyvoorwaarden. We delen je gegevens niet met derden. Uitschrijven kan altijd. Spam-vrij.

Sluit Menu
×
×

Winkelmand

Interessant? Deel!

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on email
E-mail
Share on whatsapp
WhatsApp

Interessant?

Dan wil je de MindMemo niet missen: wekelijks voer voor een betere mindset. Vol tips, strategieën en inzichten om meer uit jezelf en je leven te halen.

”Hier heb je nu écht iets aan in je dagelijks leven.”

”Unieke mix van diepgang en humor.”

”Geweldig geschreven.”

”I just love it.”

Eerdere MindMemo's gingen over:

  • De impact van je brein: beïnvloed je eigen onbewuste voor meer succes
  • Timemanagement: haal meer uit je tijd dankzij je mindset
  • Bewust leven 2.0
  • Zo breng je meer visie in in je leven
  • Stappenplan 'Verwachtingen loslaten'

Door je e-mailadres in te vullen geef je ons toestemming om je nieuwe inzichten en tips te e-mailen en ga je akkoord met onze privacyvoorwaarden. We delen je gegevens niet met derden.