Effectieve dagelijkse gewoonten? Meer resultaten!

Share on facebook
Share on linkedin
Share on email
Share on twitter
Share on whatsapp

Iedere dag maak je talloze keuzes – en die keuzes bepalen voor een groot deel hoe je leven eruitziet. Deze ‘keuzemaker’ in ons brein staat meestal op repeat. Over het algemeen geldt namelijk: wat je vandaag doet, doe je omdat je het gisteren ook deed. En eergisteren. Of het nu ’s ochtends meteen op je telefoon kijken is, of piekeren over wat er mis kan gaan.

Wil je dat er iets verandert – klein of groot – in je leven? Of wil je niet zozeer iets veranderen, maar wel bewust omgaan met je tijd om effectief en efficiënt te zijn? Dan is het goed om al die kleine en grote dagelijkse gewoonten te onderzoeken. Om er misschien zelfs wel anders naar te gaan kijken.. Maar daarvoor moeten we eerst op winkelbezoek.

Deel I: de winkel

Een winkel heeft een workflow: de stroom processen die moeten leiden tot het gewenste resultaat: een goed product, een blije klant, lage kosten, hoge opbrengst, groei.

Bestelling –> orderbevestiging –> verpakking –> verzending.

dagelijkse gewoonten als workflow zien

Ooit heeft de winkel zo’n workflow ontworpen met die doelen voor ogen. En als ze slim is, blijft ze de workflow evalueren om te zien welke resultaten ze oplevert. Om haar vervolgens te verbeteren.

Stap 1. Ontwerpen.
Stap 2. Evalueren.
Stap 3. Verbeteren.

Blijven kijken en verbeteren

Van alles beïnvloedt hoe goed de workflow werkt voor dit bedrijf. De markt verandert: andere winkels veranderen hun aanbod. De spelregels veranderen: er komt een nieuwe wet. Doelen veranderen: de nieuwe baas verlegt de focus van ‘betaalbaarheid’ naar ‘de beste kwaliteit’. De maatschappij verandert: mensen gaan opeens massaal aan de stengels biologische bleekselderij in plaats van zakken palmolie-chips.
 
Een slimme winkel speelt in op al die veranderingen. Ziet ze zelfs als kansen voor verbetering.
 
Maar richt ze haar aandacht alleen op het uitvoeren van de processen zonder nog echt te evalueren en verbeteren? Dat zit ze uiteindelijk met een workflow die over de houdbaarheidsdatum is. Gevolg? Ongewenste resultaten. Ontevreden klanten. Hoge kosten. Slechte producten.

Deel II: de mens

Ons dagelijks leven is net zo’n workflow. Onze dag bestaat uit een reeks activiteiten die uiteindelijk tot resultaten leiden. Dragen die activiteiten en dagelijkse gewoonten bij aan je doelen? Dan heb je positieve resultaten. Maar belemmeren ze je doelen? Dan heb je negatieve resultaten.

Iedereen heeft doelen, ook als je ze niet zo noemt. Je wilt veel energie voelen, lekker in je vel zitten, positief over jezelf denken, plezier hebben, rust in je hoofd ervaren.

En dan heb je nog kortetermijndoelen. Je rapport afmaken, bijvoorbeeld. Of ’s middags met je kinderen spelen. Of, ook een mooi doel: elke dag even goed lachen.

De vraag is natuurlijk: draagt jouw workflow bij aan die doelen? Op welke punten wel en op welke niet?

Lees ook meer over gedragsverandering en doelen behalen.

Stap 1. Ontwerpen.
Stap 2. Evalueren.
Stap 3. Verbeteren.

Van dagelijkse gewoonten naar resultaten

Want denk er maar eens over na: net als voor een winkel veranderen dingen voor ons. We leren andere mensen kennen. We verhuizen of krijgen een andere baan. Onze prioriteiten verschuiven.

Daarom is het goed om regelmatig naar je workflow te kijken. Zo krijg je helder of datgene waar je je tijd en energie aan besteedt leidt tot de resultaten die je wilt.

Zoiets als ‘geen resultaten’ bestaat trouwens niet. Wat je ook doet, het levert altijd iets op. Wanneer je een uur zonder doel op je telefoon scrolt, doet dat iets. Misschien voel je je dan wel ontzettend voldaan. Maar waarschijnlijker: je voelt je een beetje leeg.

Bovendien: op de plek waar nu ‘telefoon-scrollen’ in je workflow staat, had ook iets anders kunnen staan. Iets wat wél (of nóg beter) bijdraagt aan je doelen. Een interessant boek lezen, fotograferen of een vriend bellen bijvoorbeeld.

Het kan ook dat er elementen missen in je workflow. Kleine pauzes tussen het werk door bijvoorbeeld. Of een moment om even diep adem te halen. Dan helpt het om die toe te voegen.

Tot slot, goed om te onthouden: elk onderdeel van je workflow beïnvloedt de volgende onderdelen. Bij een ochtendritueel met bijvoorbeeld mediteren of bewegen voel je meestal dat je je dag lekkerder begint. Dat beïnvloedt weer met welke mindset je aan het werk gaat – wat weer beïnvloedt hoe je omgaat met een stressvolle situatie – wat weer beïnvloedt welke (on)gezonde snack je pakt – wat weer beïnvloedt hoe je brein werkt – etc.

Tel je de gevolgen van al die losse delen uit je workflow bij elkaar op? Voila: je resultaten. Weinig energie, of juist veel. Rustig hoofd, of veel piekeren. Gefrustreerd, of dankbaar.

Oefening: dagelijkse gewoonten updaten

Zie jezelf eens als CEO van je eigen winkel en onderzoek jouw dagelijkse workflow.

  • Wat doe je allemaal op een dag?
  • Is dat nog up-to-date of zitten daar activiteiten bij die je eigenlijk niet helpen bij het behalen van je doelen (positieve energie, betekenisgeving, mentale of fysieke gezondheid, etc.)?
  • Welke activiteiten dragen daar zéker niet bij aan?
  • Hoe beïnvloedt de start van je dag de rest?
  • Wat zou jouw workflow verbeteren?
  • Welke 3 acties onderneem je nú of plan je nú in om iets te doen met deze inzichten?

Vond je dit artikel waardevol? En wil je meer positieve energie en minder stress in je leven? Ontdek coaching voor meer ru, zodat je lekkerder in je vel zit en meer uit jezelf haalt.

Voer voor je mindset?

Wil jij elke week een goed idee en een portie inspiratie voor jouw persoonlijke groei? Meld je dan aan voor de MindMemo.