Gewoonten veranderen? Zet grote stappen in je mindset voor succes

Een van mijn grote interesses is menselijk gedrag: wat we doen en laten, en hoe, en waarom. Nog preciezer heb ik een fascinatie voor gedagsverandering. Hoe veránder je wat je doet of laat ten gunste van je gezondheid, innerlijke rust, levensgeluk, werkgeluk, of een groter doel buiten jezelf zoals dierenwelzijn of klimaat? Hoe kun je gewoonten veranderen? En wat vergroot daarbij je kansen op succes?

In het kader van gedragsverandering gaat het al snel over het doorbreken van niet-helpende gewoonten, want wat je regelmatig doet, vormt immers in sterke mate hoe je leven eruitziet. En met niet-helpende gewoonten bedoel ik niet alleen de ‘usual suspects’ zoals te weinig bewegen, ongezond eten, roken, te laat naar bed gaan. Ik bedoel ook gewoonten zoals: perfectionistisch gedrag vertonen, niet naar je gevoel luisteren, jezelf wegcijferen voor anderen.

Want het lijkt zo simpel. “Wees gewoon niet zo streng voor jezelf!” “Just do it!” Of: “Geef gewoon je grenzen wat eerder aan op je werk!” Maar iedereen weet wel hoe lastig het kan zijn om gewoonten daadwerkelijk te veranderen. Eén strategie die je hierbij kan helpen? Het zetten van grote stappen in je mindset.

Gewoonten veranderen in kleine stapjes

Dit advies hoor je vaak: als je een nieuwe gewoonte wilt ontwikkelen, moet je kleine stapjes nemen. Niet gelijk elke dag sporten, beginnen met vijf minuten mediteren in plaats van een uur, stap voor stap oefenen met ‘nee’ zeggen (= eerst in makkelijke situaties, dan pas bij je baas of schoonouders..).

Kortom, bouw goede gewoonten rústig op. Waarom dat helpt? Je hebt voor een klein stapje minder motivatie nodig dan voor een grote stap. Bovendien verweef je zo de nieuwe gewoonte langzaam (lees: duurzaam) in je leefstijl, in plaats van tien dagen all-in en op dag elf full-out. Ook geeft een kleine overwinning je een fijn gevoel, frisse moed en meer zelfvertrouwen. Dat helpt om de volgende stap te gaan zetten.

Een nieuwe kijk op gewoonten veranderen

Oké: stapje voor stapje dus. Dat advies snijdt best hout. Maar niet de hele plank. Want wat nou als je tegelijkertijd in je mindset wél grote stappen zet? Dan vlieg je ineens een stuk sneller over het pad der verandering en wordt gewoonten veranderen heel wat gemakkelijker.

Want kleine stapjes zetten in gedrag betekent niet dat je geen grootse actie kunt ondernemen in je denken. Daarbij draait het dus niet om sportschoenen aan je voeten of de bewaakte grenzen op je werk, maar om actie in je hoofd, in je mindset.

Bijvoorbeeld:

  • Je wilt meer hardlopen en leest een mooi boek over het onderwerp. Gevolg? Meer zin om zelf te gaan.
  • Je wilt je hart meer volgen en kijkt een inspirerende documentaire over iemand die dat gedaan heeft (of juist niet, met spijt als straf..). Gevolg? Je kijkt eens even extra lang in de spiegel en komt meer in contact met jóuw eigen dromen.
  • Je wilt gezonder eten en luistert interessante podcasts over de effecten van voeding op lichaam en geest. Gevolg? Je houdt het thema on top of mind en leert meer over het ‘waarom’ achter je doel.
  • Je wilt meer leiderschap ontwikkelen en observeert een tijdje nauwlettend die collega die altijd zo proactief en sterk overkomt en die de mensen meekrijgt. Gevolg? Je weet steeds beter welke concrete manieren van handelen en denken horen bij inspirerend leiderschap en kunt er daarna zelf gericht mee gaan oefenen. 

Kortom, zelfs al lijkt het alsof je niet ‘direct’ werkt aan je nieuwe gewoonte, zet je stappen in je hoofd. Je sleutelt aan hoe je kijkt naar jezelf en naar de wereld. Je laat je inspireren. Je doet motivatie en energie op. Je leert over het onderwerp, vergroot je kennis, krijgt nieuwe ideeën.

Je leest, luistert, kijkt en leert. Je dompelt je onder in het thema: van wetenschappelijke inzichten tot ervaringsverhalen, van workshops tot podcasts, van peptalks tot rolmodellen. Kortom, je onderneemt volop actie door jezelf te voeden met informatie en inspiratie.

mindset onderdompelen voor gewoonte veranderen

Mindset-onderdompeling versus uitstelgedrag

Mijn ervaring is dat zo’n mindset-onderdompeling enorm kan helpen bij het behalen van je doelen. Toch plaats ik hierbij één kanttekening: deze strategie is niet bedoeld als vervanging van het daadwerkelijk in actie komen. Sommige mensen blijven namelijk hangen in de mindset-onderdompeling. Zij speuren maar door naar nieuwe informatie, slimme tips, inspirerende podcasts, interessante workshops – maar intussen dóen ze weinig dat hen in de richting van hun doel beweegt. De ‘mentale voeding’ wordt dan een excuus om niet in actie te komen. Kort gezegd: je kunt nog duizend leuke boeken over hardlopen lezen, maar uiteindelijk zul je toch ook zelf de benen moeten strekken. (Lees hier meer over uitstelgedrag aanpakken.)

Het is dus de kunst om voor jezelf de balans te vinden tussen jezelf figuurlijk onderdompelen in een thema of doel dat je belangrijk vindt, versus letterlijke stappen zetten. 

Aan de slag!

Dat gezegd hebbende: tijd om deze strategie toe te passen! Heb je een doel dat je wilt bereiken? Een gewoonte die je wilt veranderen? Dompel je onder in het thema. Lees boeken. Maak mindmaps of schema’s. Plak herinneringsbriefjes op de spiegel. Luister podcasts. Ga naar lezingen. Kijk documentaires. Zet reminders op je telefoon. Praat met anderen. Schrijf erover. Volg een training.

Of lees nog een blog natuurlijk..!

Elke maand nieuwe inspiratie?

Krijg voer voor je mindset met de MindMemo!

Meer blogs

Voer voor je mindset?

Wil jij tweewekelijks een portie inspiratie voor jouw persoonlijke groei? Meld je dan aan voor de MindMemo

Door je e-mailadres in te vullen geef je toestemming om e-mails te ontvangen en ga je akkoord met de privacyvoorwaarden. Je gegevens worden niet gedeeld met derden en je ontvangt geen spam.